Recensie: Raised By Wolves -seizoen 2

Na een indrukwekkend eerste seizoen krijgt de sci-fi serie Raised By Wolves een tweede seizoen op Blu-ray. Ridley Scott leidt ons dieper in het nieuwe Adam en Eva-verhaal na een oorlog die het einde betekende voor de Aarde.

Plot: Na de dorre eindeloze woestijnen uit het vorige seizoen maken we nu kennis met de tropische zone. Rare flora en fauna worden afgewisseld met meren van bijtend zuur. Mother probeert haar conflicterende gevoelens voor “number seven” te begrijpen, Father’s nieuwsgierigheid zorgt voor een wonderbaarlijke uitbreiding van het gezin en Marcus probeert met zijn nieuwe krachten de kerk van Sol ook hier vol te krijgen. In de Tropical Zone heerst de Trust, de overlevende atheïsten die de reis naar Keppler-22b hebben overleefd. De androïden krijgen andere taken, maar Mother heeft hier moeite mee nu ze haar gevechtscapaciteiten kwijt is. Marcus wordt hier gezien als terrorist en is op de vlucht. Het conflict tussen de Atheïsten en Mithraïsten is nog steeds gaande, al hebben de atheïsten nu de overhand.

Het seizoen werkt toe naar een grote cliffhanger voor het derde en laatste seizoen, helaas is de serie gecanceld. Dit is meer dan een beetje frustrerend, maar de kosten waren waarschijnlijk te hoog voor HBO. Momenteel worden high-concept series met veel visueel spektakel weggezet tegen de opbrengsten en dat is met streamen toch net even anders. Hierdoor worden wel meer series gecanceld na een of twee seizoenen door de streamers nu de concurrentie steeds groter wordt en het bedrag onder aan de streep belangrijker wordt.

Raised By Wolves is dan ook niet voor iedereen. De serie laat veel in het ongewisse en elk antwoord lijkt uiteindelijk te leiden tot nog meer vragen. Een beetje als Lost jaren eerder deed, maar dan met meer science fiction en religieuze invloeden. Toch houdt de serie je nieuwsgierig genoeg om niet te kunnen stoppen met kijken. Elke aflevering weet zo te eindigen dat je toch verder moet kijken als je er een maal inzit. Zeker voor de sci-fi fan.

Blu-ray: Het beeld is haarscherp en de geweldige acteerprestaties van de cast spetteren in al hun glorie van het scherm. De Tropical Zone barst van de kleuren waardoor de prachtig geschoten beelden nog meer tot hun recht komen. De DTS-HD track zit ook snor. Alles is haarscherp te horen, terwijl de dialogen goed centraal blijven en niet wegvallen. De extra’s gaan voornamelijk over de afleveringen, maar ook wat generieke Making Of’s ontbreken niet. Het is leuk om te zien hoe de serie gemaakt is en er staat genoeg materiaal op om je even bezig te houden. Helaas zullen we het laatste seizoen nooit zien, tenzij een andere dienst de taak op zich neemt om het af te ronden. Het zij door een laatste seizoen of een afrondende film. Ik kijk naar jou, Jeff Bezos.

• 7/10
    Raised By Wolves - seizoen 3 - 7/10
  • 7/10
    Warner Bros Blu-ray - 7/10
7/10

Raised By Wolves is niet voor iedereen. De serie laat veel in het ongewisse en elk antwoord lijkt uiteindelijk te leiden tot nog meer vragen. Toch houdt de serie je nieuwsgierig genoeg om niet te kunnen stoppen met kijken.