Recensie: Cthulhu Mansion (Vinegar Syndrome)

Onlangs hebben wij weer een mooi pakketje mogen ontvangen van onze vrienden van Vinegar Syndrome uit de USA. Een van de titels die ze hebben gestuurd is Cthulhu Mansion, geregisseerd door pulp-regisseur Juan Piquer Simón (Pieces). Simón en H.P. Lovecraft, de bedenker van de mythe van Cthulhu, dat moet een interessante combi opleveren.

Plot: Een aantal drugsdealende hangjongeren neemt een goochelaar en zijn dochter te grazen na een show en gijzelt ze in hun eigen huis. Het huis blijkt echter voor rare situaties te zorgen en lijkt in contact te staan met een andere, duistere wereld. Naarmate de avond vordert, komen de dealers meer en meer in gevaar en verdwijnen ze een voor een. Wat is de connectie tussen deze vreemde verschijnselen en de goochelaar?

Wat is dat toch met Lovecraft dat elke film die ook maar lichtelijk is geïnspireerd door de schrijver razendsnel in onze speler belandt? Zijn verhalen zijn zo ongelooflijk duister en fantasierijk dat het elke keer weer smullen is. Dagon is bijvoorbeeld een film die keer op keer weer genieten is. Cthulhu is wellicht zijn bekendste creatie, maar kent eigenlijk nog geen film waar het écht tot zijn recht komt. Ook hier is dat niet het geval, maar vermakelijk is Cthulhu Mansion alleszins.

Cthulhu Mansion is voor een Juan Piquer Simón film en niet zozeer een Lovecraft film. Zijn werk dient als inspiratie maar wij krijgen hier pulp van de bovenste plank geserveerd. Volledig opgenomen in Madrid, maar met voornamelijk Amerikaanse acteurs begeven wij ons al snel in het sfeervolle huis van de goochelaar. De spanning wordt kundig opgebouwd. Simón weet soms zelfs een bijzonder duister sfeertje neer te zetten.

Het acteerwerk is natuurlijk zwaar ondermaats, maar dit is pulp, dus oké. Minder oké is het veel te afgeraffelde einde. Je gaat je serieus afvragen wat er zich toch afspeelt in het huis. Helaas komt het lage budget volledig tot uiting in de finale. Met een beetje meer middelen had hier een bovengemiddeld genrewerk ingezeten. Cthulhu Mansion is nog steeds zeer de moeite waard, maar het einde is toch een smetje.

Niet elke release van Vinegar Syndrome is een schot in de roos. Cthulhu Mansion gelukkig wel. Het label heeft de eervolle taak op zich genomen om genrewerkjes als dit te preserveren en zal dat nog wel even blijven doen. Wij zijn ze dankbaar.

Cthulhu Mansion is in 2k gerestaureerd vanaf 35 mm film elementen. Het is de eerste keer dat de film op (regiovrije) disc verschijnt. De extra’s:

• The Simon’s Jigsaw: A Trip To The Universe of Juan Piquer Simón
  • A Spanish feature length documentary tribute on the life and work of director Juan Piquer Simón, featuring many of the collaborators he’s worked with over the years, including director Carlos Puerto, actor Jack Taylor, actress Hilda Fuchs, cinematographer Juan Mariné, FX artist Colin Arthur and many more…
  • The Special Effects Make-up Magician” – an interview with sfx artist Colin Arthur
  • Reversible cover artwork
  • English SDH subtitles