Recensie: Once Upon a Time in Deadwood (Rene Perez)

Het is alweer een tijd geleden dat we de film Death Kiss bespraken, met acteur Robert Bronzi als een kloon van Charles Bronson. De rol heeft de acteur geen windeieren gelegd want na die vertolking heeft Bronzi nog verschillende films gemaakt waarin hij zonder blikken of blozen de legendarische filmacteur imiteert.

Plot: Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog was The Colonel (Robert Bronzi) een held. Tegenwoordig is hij een premiejager en rekent hij in het Wilde Westen af met allerlei tuig. Hij wordt door de blonde Ursula (Karin Brauns) gevraagd om haar ontvoerde zuster Abigale (Lauren Compton) te vinden. Als hij dit niet wilt doen, dwingt ze de kolonel te vergiftigen. Het tegengif is in het bezit van Abigale en ze hebben drie dagen de tijd om het toe te dienen voordat hij er aan overlijdt. Met frisse tegenzin reist de kolonel af naar Deadwood om Abigale en zichzelf te redden. Hier komt hij tegenover de slechte sheriff Al Swearengen (Michael Paré) te staan en veranderen de straten van Deadwood in een bloedbad.

Opnieuw geef ik de Hongaarse acteur Robert Bronzi (of Kovacs) het voordeel van de twijfel. De film is direct uitgebracht op DVD en ik weet dat de film zelfs niet in de buurt komt van de aftiteling van Once Upon a Time in the West, maar het is gewoon leuk om “Bronson” weer in actie te zien. Net als in Death Kiss neemt Bronzi weer diverse Bronson poses aan uit films als Chato’s Land (1972) en Breakheart Pass (1975). Opnieuw speelt Bronzi de rol van zwijgzame held en dat is maar goed ook, want zodra hij begint te praten wordt het duidelijk dat Bronzi niet een groot acteur is. Net als Bronson heeft hij wel uitstraling en weet hij zich ook te redden in de verschillende actiescènes. Zijn collega’s hebben overigens ook veel moeite met acteren en de dialogen. Het komt allemaal een beetje houterig over. Het is dan ook vreemd om een acteur als Michael Paré in een dergelijke productie terug te zien.

Once Upon a Time in Deadwood is de derde samenwerking tussen regisseur Rene Perez en acteur Robert Bronzi. Perez brengt het landschap goed in beeld, wat bijdraagt aan de sfeer van deze western. De actiescènes zijn nog steeds rommelig, maar beter dan bij voorganger Death Kiss. Volgens mij is dit de eerste film van Bronzi die op de Nederlandse markt is uitgebracht. Het verbaast me alleen niet als die al snel in de uitverkoopbak ligt.

• 4/10
    Once Upon a Time in Deadwood - 4/10

1 gedachte over “Recensie: Once Upon a Time in Deadwood (Rene Perez)”