Recensie: DC Club van Super-Pets (Jared Stern)

De laatste weken staat DC Studios flink in het nieuws. Dat komt door de aanstelling van twee nieuwe twee topmannen, James Gunn en Peter Safran. Aan hen de taak om de concurrentie met Marvel aan te gaan. Beide heren worden verantwoordelijk voor de koers die de studio de komende jaren moet gaan nemen. Gunn scoorde eerder bij Marvel met zijn Guardians of the Galaxy-franchise en bij DC met Suicide Squad. Safran was producer van Shazam!, een van de meest succesvolle films uit het DC Extended Universe (DCEU). Er gaan behoorlijk wat dingen veranderen bij DC en laten we hopen dat de animatie afdeling hier ook onder valt. Over het algemeen kan ik een animatiefilm wel waarderen, maar DC League of Super-Pets was taaie kost.

Plot: Als baby werd Kal-El door zijn ouders in een raket naar de aarde gestuurd. Net voor de totale vernietiging van de planeet Krypton kruipt de trouwe viervoeter van het gezin, Krypto, in de raket om de jonge Kal-El gezelschap te houden. Enkele jaren later wonen Superman (stem van John Krasinski) en Krypto (stem van Dwayne Johnson) in Metropolis en zijn onafscheidelijk. Voor Krypto lijkt hier verandering in te komen als Superman een oogje heeft op de journaliste van de Daily Planet, Lois Lane. Ondertussen probeert Lex Luthor superkrachten te krijgen via oranje kryptoniet. Hij wordt alleen tegengehouden door Superman en de Justice League. In een nabijgelegen dierenwinkel weet de cavia Lulu, ooit een proefdier bij LexCorp, een stukje van het oranje kryptoniet te bemachtigen. Ze krijgt telekinetische krachten en besluit in de voetsporen te treden van haar baas Lex Luthor. Het lukt Lulu om Superman en de rest van de Justice League uit te schakelen en hierbij raakt Krypto zijn superkrachten kwijt. Gelukkig krijgt hij hulp van aantal andere dieren uit de dierenwinkel, die net als Lulu superkrachten hebben gekregen. Lukt het Krypto om dit zooitje ongeregeld onder controle te krijgen en met zijn DC League of Super-Pets de wereld van de ondergang te redden?

Voor deze recensie heb ik de originele versie gekeken met de stemmen van onder andere van Dwayne Johnson, Kevin Hart en John Krasinski. Normaal gesproken krijgen Johnson en Hart de lachers wel op hun hand als ze bij elkaar komen. Helaas slaat die humor niet aan in de stemmen van de superhonden. Twee onbekendere stemacteurs hadden hetzelfde effect gehad als deze bekende namen. Toch kiezen studio’s er voor om grote namen aan hun films koppelen om naamsbekendheid te krijgen. Ik kan dus weinig vertellen over de Nederlandse versie, die voor onze jongere generatie op de Blu-ray staat, alleen dat die ingesproken zijn door onder andere Rico Verhoeven, Défano Holwijn, Georgina Verbaan en Gerard Ekdom.

De animatie ziet er vloeiend, mooi en kleurrijk uit. Heel anders dan in de donkere live-action films van het DCEU. Het is logisch dat voor kinderen de setting in deze film luchtiger is hoewel het er in de gevechten flink aan toe gaat. Tijdens de knokpartijen tussen de cavia’s van Lulu en de League of Super-Pets blijft er weinig over van Metropolis. Het idee om ieder lid van de Justice League een dierlijke tegenhanger te geven is overigens niet origineel. Krypto the Superdog verscheen al eerder in Adventure Comics #210 uit 1955 en draait inmiddels al heel wat jaartjes mee in de comic industrie. Ook op televisie is de superhond al te verschillende keren te bewonderen geweest.

Ondanks dat ik comic liefhebber en fan ben van Superman merkte ik dat ik niet meer tot de doelgroep van DC League of Super-Pets behoor. Als volwassen kerel was het voor mij een uitdaging om 105 minuten geboeid naar de film te kijken. Overigens vind ik die speelduur ook voor de jeugd aan de lange kant,  ondanks dat er genoeg gebeurt. Het verhaal is simpel, rommelig en helaas niet altijd even grappig. Ik heb mij tussendoor wel kunnen vermaken met de verwijzingen naar verschillende comics, films en zelfs de originele Superman film (met Christopher Reeves). Ook de grappen over het eigen DC Universum zijn leuk gevonden. In dat opzicht neemt The League of Super-Pets zichzelf niet heel serieus. Kinderen kijken natuurlijk met een hele ander blik naar dit soort films en zullen zich vast en zeker vermaken.

De Blu-ray ziet er goed verzorgd uit en wordt geleverd met een 1080p High Definition-presentatie en een Dolby Atmos True HD-track (Engels) en Dolby Digital 5.1 (overige talen). Verder bevat het schijfje ook nog een aantal leuke extra’s die een aanvulling zijn op de film. In ‘Hoe teken je Krypto’ laat animator David Burgess zien hoe je op de computer stap voor stap een Krypto kan tekenen en waar je op moet letten. De verschillende stemacteurs vertellen in ‘Achter de schermen van de Super-Voices’ iets meer over hun personages en de film. Verschillende animatoren komen aan het woord in ‘Super-Pets Animation 101’. In ‘The World of Super-Pets is een uitgebreide Making-of waarin de cast en crew terugblikken op de film. Schrijvers en regisseurs Sam J. Levine en Jared Stern laten je in ‘Find the Easter Eggs’ zien hoe veel verwijzingen wel niet worden gemaakt naar de comics en het DC Universum. Tenslotte zijn er nog een aantal ‘Deleted Scènes’.

Met DC League of Super-Pets kun je je kind introduceren in de prachtige wereld van DC superhelden. Hopelijk blijft dit hangen en kun je over een paar jaar samen op jacht gaan naar comics op de Comic Cons of de bioscoop induiken voor het echte werk. De film is inmiddels verkrijgbaar op Blu-ray en dvd.

• 6/10
    DC Club van Super-Pets - 6/10
  • 7/10