Recensie: M3GAN (Gerard Johnstone)

Wij bij It’s Only a Movie houden van horrorfilms met creepy poppen in de hoofdrol. En wij zijn daar niet alleen in als wij even kijken naar het horrorgenre van, laten we zeggen, de afgelopen 10 jaar. Want als er iets succes garandeerde binnen het genre, dan waren het wel die verdomd nare poppen! We hebben de Conuring-films die ons introduceerden met Annabelle, die hierna een geheel eigen filmserie kreeg waar nog geen eind van in zicht is. Ook deed Brahms in The Boy en een vervolg vele mensen naar de bioscoop trekken. Voor velen die zijn opgegroeid met horrorfilms uit de jaren 80 en 90 was het toch vooral fijn dat de slachtpartijen van good old Chucky maar door bleven gaan. Niet alleen zagen we hem nu in films door middel van CGI, maar kreeg hij ook zijn eigen tv-serie en een remake, die beter is dan sommige mensen je willen doen laten geloven.

Wie de laatste maanden op Instagram en Tik Tok heeft gezeten, kan het niet ontgaan zijn dat een nieuwe pop haar opwachting maakt in het horrorgenre: M3gan. De trailer zorgde voor een stroom aan echt hilarische filmpjes van mensen die het dansje nadoen dat zij in de trailer maakt, en het lijkt dat een nieuw icoon binnen de horrorwereld is opgestaan. Qua marketing zit M3gan wel echt verdomd goed in elkaar, maar is het ook echt een goede film geworden? Is M3gan een nieuw icoon binnen het genre?

Plot: In een tragisch auto-ongeluk verliest Cady haar ouders. De voogdij komt nu bij haar tante, Gemma, die de zus is van haar moeder. Gemma is robotica ingenieur en werkzaam voor een grote speelgoedfabrikant. De concurrentie is moordend en Gemma heeft deadlines te halen. Haar baas is zo gehaaid om de concurrentie voor te zijn, dat zij al het andere werk moet laten gaan. Zo moet ook haar eigen project het ontgelden. M3gan, kort voor Model 3 Generative Android, is een levensechte robotpop die een revolutie binnen de speelgoedindustrie kan ontketenen, maar ze is nog niet af. Ze weet haar baas niet te overtuigen en hij wilt dat zij aan een ander project gaat werken. Nu ook de zorg voor Cady op Gemma’s schouders is komen te vallen zit zij met de handen in het haar. Cady was niet voorbereid op een plotselinge ouderschap en ze ziet dat Cady maar niet haar plek vindt bij Gemma’s thuis. Cady kreeg altijd thuisonderwijs van haar moeder en ze heeft niemand in de buurt om mee te spelen. Gemma krijgt dan een idee waarmee zij misschien twee vliegen in een klap kan slaan. Als zij nu M3gan zo goed mogelijk afmaakt en haar introduceert aan Cady, kan zij en een speel- en leermaatje zijn voor haar en kan Gemma haar baas overtuigen van de voortgang van haar project. Haar plan slaagt. Wanneer haar baas ziet hoe goed M3gan met Cady opschiet zet hij alles opzij om haar te laten zien aan de raad van bestuur. Cady moet uit het zicht blijven van de concurrentie en moet meer leren om te gaan met Cady. In overleg met haar baas neemt Gemma M3gan mee naar huis waar zij en Cady meer van elkaar kunnen leren in afwachting van de presentatie. M3gan en Cady doen alles met elkaar en alles lijkt goed te gaan. M3gan neemt haar taken, het zorgen en onderwijzen van Cady heel serieus, te serieus. Bij de minste dreiging zal M3gan Cady beschermen, maar dan blijkt dat dat bloedige gevolgen zal hebben.

Ik zal jullie eerlijk vertellen dat toen ik de eerste trailer zag ik gelijk enthousiast was. De vele reacties van horrorliefhebbers voedden mijn enthousiasme ook. Ik heb nooit echt interesse in de app Tik Tok gehad, maar al die mensen die dat dansje gingen doen.. Ik vond het geweldig. ‘Een nieuw horroricoon is geboren’, dacht ik. Zo enthousiast was ik.

Maar ben ik nog zo enthousiast na het zien van de film? Nee, helaas niet. Maar ontevreden ben ik ook niet. Gedurende de film is overduidelijk de hand van James Wan te herkennen. Wan weet altijd van een simpel plot iets vermakelijks te maken, en dat is M3gan zeer zeker. Zoals gezegd, dat plot hebben wij al vaker gezien. Sterker nog, er zijn verdomd veel overeenkomsten met de Child’s Play remake uit 2019. Die heeft een andere aanleiding waardoor een kind in het bezit komt van een, wat later blijkt, moordzuchtige pop, maar het verhaal loopt ongeveer gelijk. En nee, dat is niet erg. Wan gaat hier op hetzelfde pad verder met schrijfster Akela Cooper zoals zij dat ook deden met Malignant in 2021. Schrijf een niet te ingewikkeld verhaal, maar zorg dat mensen plezier hebben. En met M3gan is dat zeker gelukt, want wat is de film grappig! Ik heb zo gelachen! Wat dat betreft komt M3gan heel erg in de buurt van Chucky, maar de film heeft wel een probleem dat minder fraai is.

M3gan is een een horrorfilm geworden waar de gemiddelde horrorliefhebber zeker van zal kunnen genieten, maar het is wel een horrorfilm geworden die iedereen wilt bedienen en zo ook de jongere filmliefhebber. Hoewel M3gan moorden begaat, zijn deze vaak buiten beeld en blijft de hoeveelheid bloed vrijwel buiten zicht. Dit zal door Universal waarschijnlijk expres zijn gedaan om ook jongere kijkers naar de bioscoop te lokken, maar het staat het personage M3gan wel in de weg. In de trailer zien wij bijvoorbeeld haar het snijgedeelte van een papiersnijder loskoppelen en achter iemand aan gaan. Je verwacht een slachting, en die komt er, maar de resultaten zijn van een afstandje in een seconde te zien. Zo zonde! De film speelt op safe, maar met wat M3gan had kunnen zijn, moet je niet op safe spelen. Je moet losgaan zoals Chucky dat doet.

M3gan is misschien (nog) niet dat nieuwe horroricoon geworden waar ik op had gehoopt, maar mochten er vervolgfilms komen (alsjeblieft Universal, zeg ja), laat haar dan helemaal los gaan. M3gan verdient dat.

Edit: Naar het schijnt komt er een bloederige versie uit op streaming! Ik ben helemaal blij als dat zo is en het zal vast van invloed zijn op het cijfer, want een 6.5 is voldoende, maar overall voel je dat er meer in zit. Met deze bloederige versie kan het misschien wel eens zo zijn dat de film hoger gaat eindigen. Wanneer dat eenmaal duidelijk is laten wij dat jullie weten!

• 6.5/10
    M3gan - 6.5/10
6.5/10