Recensie: His Dark Materials (HBO)

Ik ben vast niet de enige filmliefhebber die er de schurft in krijgt als een studio besluit een filmreeks stop te zetten. Het is nóg erger wanneer de film eindigt met een cliffhanger of een open einde. Ik kan talloze voorbeelden opnoemen, maar beperk me voor deze recensie tot The Golden Compass uit 2007. Ik was erg te spreken over het verhaal van deze fantasy film, maar ook over de cast en de effecten. Het open einde was niet erg, totdat ik erachter kwam dat de resterende delen van de trilogie niet gemaakt zouden worden. Wat een teleurstelling was dat. Ik weet dat dit niet de eerste keer was en niet ook zeker niet de laatste keer zal zijn. Gelukkig weten we ook dat het raar kan lopen in de film- en televisiewereld. Mede dankzij de streamingsdiensten, die de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond schieten, lijkt het erop dat de boeken van Philip Pullman een tweede kans krijgen met de HBO-serie His Dark Materials.

Plot: Het weesmeisje Lyra Belacqua (Dafne Keen) leeft in een wereld waar wetenschap, religie en magie met elkaar zijn verweven. Mensen leven samen met daemons, dat zijn pratende dieren die verbonden zijn aan personen. Ze groeit op aan het Jordan College in Oxford. Op een dag keert haar oom, Lord Asriel (James McAvoy), terug naar Jordan College. In Het Noorden heeft hij onderzoek gedaan naar de mysterieuze stof, Dust. Asriel denkt dat hij een multiversum heeft ontdekt met parallelle werelden. Het machtige Magisterium, een dictatoriale religieuze organisatie, wil hier niets van weten. Als er een aanslag wordt gepleegd op haar oom, komt Lyra achter een duister geheim dat alle werelden kan veranderen.

Zoals ik al aangaf is de serie His Dark Materials gebaseerd op de gelijknamige boekenreeks van Philip Pullman, die hij schreef tussen 1995 en 2000. In die periode verschenen er drie boeken. Het is de bedoeling dat elk boek een seizoen krijgt. Het eerste seizoen vertelt het verhaal van het boek Northern Lights. Dit wilde men destijds ook met de films doen, maar door tegenvallende reacties en uiteindelijk opbrengsten van The Golden Compass is het nooit zover gekomen. Aangezien ik geen lezer ben, heb ik mij er toen bij neergelegd dat ik nooit achter het (volwaardige) einde van het verhaal zou komen. Wat ben ik blij dat er met deze serie toch verandering in is gekomen.

Liefhebbers van fantasy zitten goed bij His Dark Materials. Natuurlijk heb ik de serie met hele andere ogen gekeken dan de lezers van de boeken. Toch zijn die over het algemeen enthousiast en vinden dat de serie beter aansluit op de boeken dan de film uit 2007. Nieuwe kijkers, waar ik mezelf onder schaar, maken voor het eerst kennis met de wonderbaarlijke werelden, hun personages en daemons. Natuurlijk zijn er genoeg verschillen tussen de serie, de boeken en de film. De serie heeft een moderner uiterlijk in vergelijking met de boeken en de film. De Victoriaanse stijl uit de boeken en de film is wat achterwege gelaten, maar het vleugje steampunk is wel bewaard gebleven. De duistere praktijken van het Magisterium worden in de boeken en de serie beter uitgewerkt dan in de film. Vanwege protesten van christelijke groeperingen en de katholieke kerk werden thema’s, zoals machtsmisbruik van de kerk, erg afgezwakt. De makers van de serie maken zich hier nu veel minder druk om.

Zoals je bij HBO mag verwachten is het acteerwerk erg goed. De serie heeft aardig wat bekende namen aan zich gekoppeld. De hoofdrolspelers zijn Dafne Keen hebben we eerder gezien in Logan en James McAvoy komt uit die andere X-Men serie, waar hij de jonge professor Xavier speelt. Actrice Ruth Wilson is een echte blikvanger als de gewetenloze Marisa Coulter. We zien ook nog veel andere rollen van Lin-Manuel Miranda, Joe Tandberg en Ariyon Bakare om er maar een paar te noemen. Voor de deamons zijn er ook nog veel stemacteurs, zoals Kit Conner. Opvallend is ook de muziek van de serie, die gemaakt is door Lorne Balfe. Deze componist heeft verschillende scores gemaakt voor videogames en blockbusters, zoals Mission Impossible: Fallout en Bad Boys for Life.

De Blu-ray: Als je nog niet genoeg van de serie hebt na acht afleveringen staan er op de Blu-ray nog een heleboel extra’s die een uitstekende blik achter de schermen van de serie laat zien, zoals ‘The Making of His Dark Materials’ en ‘Adapting His Dark Materials’. Ook komen bovenstaande acteurs en de rest van de crew uitgebreid aan het woord.

De Blu-ray ziet er goed verzorgd uit met een mooie slipcover met daarop de dreigende gepantserde beer. Beeld en geluid zijn uitstekend. De acht afleveringen zijn verdeeld over twee schijfjes met daarop en flinke hoeveelheid extra’s.

Het eerste seizoen van His Dark Materials heeft een lekker tempo en kijkt heerlijk weg. Ik ben blij dat de serie goed is ontvangen en dat we kunnen melden dat het tweede seizoen er aan komt. Als alles goed is verschijnt het dit jaar in november. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen en ik ga er eigenlijk vanuit dat het derde seizoen ook gaat komen. Zou ik dan na al die jaren eindelijk erachter komen hoe het verhaal afloopt?

• 8/10
    His Dark Materials - 8/10
  • 8.5/10