Recensie: Indiana Jones and the Dial of Destiny (James Mangold)

Als een peddelend bootje hobbelt ‘Indiana Jones 5’ langzaam de zomer binnen. Maar deze filmrelease gaat verder dan dat. Generatie op generatie heeft de ‘Indiana Jones’-films voor onze popcorn-filmmagie gezorgd – of je dit nou erkent of ontkent. Met de iconische outfit, de meesterlijke soundtrack van John Williams en de charismatische Harrison Ford hebben deze films een speciaal plekje in onze harten veroverd.

Voor de Indy-fans is deze filmrelease nogal een big-deal, kan je begrijpen. Ik bedoel, we zijn in 2008 al een keer teleurgesteld met een Indy-film waarvan ik het bestaan verloochen. Dus des te meer reden om met je hart vast deze film te gaan betreden.

Maar ik kan je vertellen, ‘Indiana Jones 5’ rocks! En natuurlijk, niet alles van deze film werkt – daarover later meer. Maar over het algemeen is ‘Indiana Jones 5’ een ‘popcorn-funtime’ voor jong en oud. Harrison Ford zijn impulsiviteit en die typische “I don’t know, I’m making this up as I go”-mentaliteit is terug, en dat op z’n tachtigste! Het is zijn laatste keer als de wel-bekende Indy en als kijker merk je dat. Het valt te vergelijken met acteur Bela Lugosi in de films van Ed Wood. Bela Lugosi, bekend van ‘Dracula’ (1931), gaf in de sleazy films van Ed Wood ook het laatste beetje wat er in ‘m zat. Als kijker weet je dat je naar een gebroken man aan het kijken bent, ondanks zijn acteertalent.

Plot: ‘Indiana Jones 5’ neemt ons mee naar het jaar 1969 waar Indy en zijn peetdochter Helena Shaw (gespeeld door Phoebe Waller-Bridge) op zoek zijn naar de andere helft van een wijzerplaat. En met ‘zoeken’ bedoel ik natuurlijk het springen van de ene auto naar de andere, op een rijdende trein rennen, dat soort dingen. Maar goed, er is iets vreemds aan de hand; het schijnt zo te zijn dat men kan tijdreizen met deze wijzerplaat. Maar ze zijn natuurlijk niet de enige die hier opzoek naar zijn. Jürgen Voller, een voormalig nazi (meesterlijk vertolkt door Mads Mikkelsen), is samen met zijn bodyguards ook naar deze wijzerplaat opzoek. Dus het wordt een kwestie van wie de wijzerplaat als eerste te pakken krijgt, en ‘m het langst in bezit kan houden. PS. Sallah uit ‘Raiders of the Lost Ark’ komt ook in ‘Indiana Jones 5’ voor.

Maar een ‘Indiana Jones’-film is natuurlijk niet compleet zonder een killer-openingscene. En geloof me, dat heeft deze film. ‘Indiana Jones 5′ begint namelijk in een kasteel vol met nazi’s en bouwt langzaam op naar een achtervolging in/op een rijdende trein. Er wordt een jutezak van Ford z’n gezicht afgehaald en boy o boy… PS. John Williams componeert de soundtrack.

In ‘Indiana Jones 5’ is het voorwerp dat het verhaal op gang brengt, ook wel bekend als een macguffin, een wijzerplaat waarmee je kunt tijdreizen. Wat de makers de mogelijkheid geeft om de jonge Indy weer terug te brengen in 1944. En voor de mensen die zich afvragen hoe ze dit voor elkaar krijgen; ze maken gebruik van de oude beelden – denk aan de voorgaande films – en plakken dit op Harrison Ford zijn gezicht. Hierdoor lijkt hij ruim vijftig jaar jonger.

Maar goed, iedereen heeft het hierover. En ja, het valt op en is soms irritant. Dit ‘neppe’ gezicht zorgt er namelijk voor dat wij als kijkers niet zullen focussen op de kick-ass actie, maar onderbewust letten op de CGI – oftewel het gezicht van Harrison Ford. Daarnaast loopt de combinatie van Harrison Ford zijn tachtigjarige stem/gedrag met de dertig jarige Indy niet enorm vloeiend of lekker. Dus eigenlijk is het beste van de film – de openingsscène -, tegelijkertijd het slechtste van de film. PS. dit verpest niet de hele film.

Tijdens de film merkte ik dat ik niet naar een ‘échte’ ‘Indiana Jones’-film zat te kijken. Dit komt voornamelijk door factoren zoals Harrison Ford zijn leeftijd, nieuwe karakters en over het algemeen het hebben van een andere feeling. En daarmee wil ik jullie gelijk ook iets benadrukken; ga niet naar deze film met de verwachting om een goeie, ouwe Indy-film te zien. Dat is ‘Indiana Jones 5’ gewoon niet, punt uit. Verwacht een verfrissende zomer-blockbuster die je zult herinneren aan de mooie momenten van ‘Raiders of the Lost Ark’, ‘The Temple of Doom’ of zelfs ‘The Last Crusade’.

Samenvattend kan gezegd worden dat ‘Indiana Jones 5’ niet iemand zijn favoriete ‘Indiana Jones’-film gaat worden, want anders moeten we z.s.m hulp voor je gaan zoeken. Toch valt er veel te genieten. Het acteerwerk is geweldig – vooral dat van Mads Mikkelsen, Harrison Ford en Phoebe Waller-Bridge. Het is spannend en goed geregisseerd – vooral de actie-scènes. En er zitten memorabele momenten in; zoals Indy die met zijn paard op een metrolijn rijdt. Maar de vraag is: breidt ‘Indiana Jones 5’ een mooi einde aan de franchise? Nee, niet echt. Maar maakt dat uit voor de mensen die een popcorn-funtime willen hebben? Nee, absoluut niet. Dus ik zeg check it out. PS. Indiana Jones will never die!

• 7.5/10
    Indiana Jones and the Dial of Destiny - 7.5/10
7.5/10

Ga niet naar deze film met de verwachting om een goeie, ouwe Indy-film te zien. Dat is ‘Indiana Jones 5’ gewoon niet, punt uit. Verwacht een verfrissende zomer-blockbuster die je zult herinneren aan de mooie momenten van ‘Raiders of the Lost Ark’, ‘The Temple of Doom’ of zelfs ‘The Last Crusade’.