Recensie: Knock at the Cabin (M. Night Shyamalan)

M. Night Shyamalan was vroeger een serieus fenomeen maar heeft inmiddels toch echt al een hoop missers op zijn naam staan. The Last Airbender, After Earth, Glass, titels die ondergetekende niet echt kon waarderen. Gek genoeg zijn zijn betere films van de afgelopen jaren kleinschaligere projecten. Het lijkt alsof Shyamalan daar veel beter mee uit de voeten kan tegenwoordig. Niet heel vreemd gezien het feit dat het trucje waar hij jaren om bekend stond op een gegeven moment gewoon aan kracht verliest. Dat Shyamalan nog echt wel goede films kan maken bewees hij onlangs met bijvoorbeeld The Visit. Een low budget found footage film die vakkundig in elkaar steekt en waar Shyamalan zelfs zijn trademark twist in heeft kunnen verwerken. Knock at the Cabin is opnieuw een bescheiden project vergeleken mat zijn vroege werk en opnieuw weet de inmiddels 52-jarige regisseur hoge ogen te gooien.

Dave Bautista met zijn aanhang.

Plot: De zevenjarige Wen is met haar twee vaders op een welverdiende vakantie in een afgelegen blokhut. Op een dag ontmoet ze, terwijl ze buiten aan het spelen is, een man die vreemde vragen stelt en wat ongemakkelijk lijkt. Wen vlucht naar binnen en het gezin probeert de man, die inmiddels versterking van drie andere mensen heeft, buiten de deur te houden. Het mysterieuze viertal probeert het gezin ervan te overtuigen samen de wereld te redden. Daar moeten zij echter enorme offers voor brengen.

Wij bij It’s Only a Movie houden wel van een portie goede mysterie en dat weet Knock at the Cabin echt wel te brengen. Het begin hakt er gelijk in. Wie in godsnaam zijn deze mensen die het gezin lastigvallen? Zijn ze gek of zijn ze serieus met hun verhalen over het einde van de wereld? Het wordt in ieder geval beetje bij beetje duidelijk waar de film nu echt om draait en het is die opbouw die Shyamalan hier echt heel goed onder de knie heeft.

Het gezin probeert te schuilen.

De setting is enorm klein dus je zou denken dat een verhaal over het einde van de wereld op deze manier weinig impact zou maken. Er is een simpele manier gevonden om de film grootser te doen laten lijken dan die daadwerkelijk is. Het is erg knap gedaan en weet op die momenten echt kippenvel op te wekken. Het mooiste is nog dat we er zelfs achter komen dat Dave Bautista gewoon een prima acteur is! Daar zijn logische twijfels over geweest natuurlijk als je bekendste rollen in Marvel films zitten, niet echt de plek waar je talent ultiem benut wordt.

Het enige minpuntje aan Knock at the Cabin is dat de film met een redelijke sisser afloopt. Toch wel jammer gezien wie er achter de camera zit. Als je van iemand een einde verwacht waar je minutenlang naar de aftiteling blijft staren is het wel van Shyamalan. Helaas is dat niet zo maar dat neemt niet weg dat Knock at the Cabin een enorm plezier is. Smaller is better in het geval van M. Night Shyamalan dus wat ons betreft mag hij doorgaan met het maken van dergelijke films.

• 7.5/10
    Knock at the Cabin - 7.5/10
7.5/10