Recensie: Old Dracula (Vinegar Syndrome)

Wanneer wij dachten dat we alle Dracula-films wel hebben gezien of in ieder geval van hebben gehoord, weet Vinegar Syndrome ons toch weer te verrassen. Old Dracula, met niemand minder dan David Niven als de Prince of Darkness, is dan ook een film die maar erg weinig aandacht geniet online, iets waar nu dus wat verandering in komt met de Blu-ray release.

Plot: Count Dracula is te oud geworden om nog op pad te gaan voor vers bloed en besluit om voortaan een bezichtigingsreis naar zijn kasteel te leiden om zo toch zijn slachtoffers te kunnen krijgen. Hij hoopt namelijk om zijn dode geliefde Vampira te laten herrijzen wanneer hij de juiste vrouw (met het perfecte bloed type) vindt. Gelukkig huurt Playboy het kasteel af om daar met een groep rondborstige Playboy bunnies een fotoshoot te houden. Wanneer Dracula eindelijk de vrouw met het juiste bloedtype vindt blijkt dit voor een merkwaardige verandering bij Vampira te zorgen. Count Dracula moet nu alles op alles zetten om zaken recht te trekken.

Old Dracula is ten tijde van release geflopt, zoverre moge duidelijk zijn. Het is niet voor niets dat we nooit meer wat hebben vernomen van de film van regisseur Clive Donner, bekend van o.a. What’s New, Pussycat? Na het zien van de film kan ik denk ik wel stellen dat ik denk te weten waarom dat is. Old Dracula weet namelijk niet helemaal goed voor welk genre te gaan. Donner vaart een beetje tussen horror, komedie en suspense in zonder echt voor een duidelijke koers te kiezen.

Old Dracula heeft zo zijn grappige momenten, die bijna allemaal afkomstig zijn van David Niven. Niven is dan ook zowat de enige aanwezigheid die Old Dracula enigszins kijkbaar weet te maken. De oude rot stopt veel droogheid in zijn personage, wat voor een paar leuke scènes zorgt. Het andere positieve punt is de cinematografie van Anthony Richmond (Don’t Look Now, Candyman). Hij weet Londen en vooral het kasteel van de Count mooi in beeld te brengen wat soms voor wat eye-candy zorgt.

Niven en Richmond zijn echter niet genoeg om van Old Dracula een goede film te maken. De film is een leuk tijdsdocument, maar weet gewoonweg niet lang genoeg te boeien. Het is fijn dat Vinegar Syndrome de film uit de vergetelheid trekt, maar deze release is eigenlijk alleen de moeite waard voor die-hard fans van David Niven of completisten van het werk van Vinegar Syndrome.

De Blu-ray: Old Dracula wordt gepresenteerd in een nieuwe en gerestaureerde 2k scan van het originele 35mm filmmateriaal. Als extra krijgen we een special genaamd A Shot in the Dark, wat een interview is met cinematograaf Anthony Richmond.

Verder krijgen we de standaard extra’s als een still gallery, reversible artwork en SDH English subtitles.

• 5/10
    Old Dracula - 5/10