Recensie: The Turning (Floria Sigismondi)

Voordat de review copy van The Turning in mijn brievenbus verscheen wist ik helemaal niks van deze film. Maar in de samenvatting achter op de cover blijkt het te gaan om een moderne verfilming van de Henry James roman The Turn of the Screw en hoewel ik het boek zelf nog nooit gelezen heb ben ik wel bekend met het verhaal. En met mij waarschijnlijk iedere horrorfilm liefhebber want dit verhaal stond aan de basis voor meer dan een dozijn aan films, zowel als verfilming of als inspiratie. Zo is The Innocents (1961) een bekende en geslaagde verfilming en werd ook The Others (2001) beïnvloed door het verhaal. En ook het nieuwe seizoen van de succesvolle netflix serie The Haunting of Hill House schijnt gebaseerd te zijn op deze Gothic horror klassieker.

Aan het roer van deze nieuwe verfilming stond Floria Sigismondi, een regisseuse die vooral bekend is om haar muziekvideo’s. Zo klopten Marilyn Manson, Muse, The White Stripes en Rihanna al bij haar aan. Bekende namen in de cast zijn Mackenzie Davis (Blade Runner 2049, Terminator Dark Fate) en Finn Wolfhard (Stranger Things).

Voor diegene die het verhaal nog niet kennen: Kate krijgt een baan aangeboden als inwonende nanny voor twee kinderen op een groot landhuis. De ouders van de kids zijn niet zo lang geleden overleden en wonen nu alleen met de oude huishoudster alleen in het landhuis en de vorige nanny is spoorloos verdwenen. Natuurlijk blijkt het er niet helemaal pluis en Kate raakt er van overtuigd dat het er spookt. De geest heeft het natuurlijk op haar voorzien.

De plot klinkt al overbekend voor de meeste kijkers en het is heel erg moeilijk om het dan nog verrassend en boeiend te houden. Verrassend is het in ieder geval totaal niet, de film verloopt bijna geheel zonder opmerkelijke variaties op het thema en de doorgewinterde kijker heeft dit allemaal al eens gezien. Een klapperende luik in de nacht, stemmen in het huis, een verschijning in het raam, een enge mannequin, het is allemaal zo bekend dat je er een drinking game van zou kunnen maken. Natuurlijk worden we getrakteerd op een aantal ‘jump scares’ maar ook deze zie je bijna allemaal van ver aankomen. Ook de ‘false scares’ door middel van droomscènes zijn niet van de lucht. Er wordt nog een poging gedaan om het publiek te laten twijfelen of Kate zelf het probleem is en misschien aan een geestelijke ziekte lijdt maar dit komt totaal niet uit de verf, of dit nu het geval is of niet.

Als The Turning weet te boeien komt het door de uitstekende locatie waar de film geschoten is, een prachtig landgoed ergens in Ierland dat zich perfect leent voor een gothic verhaal als dit. Dit zorgt voor mooie plaatjes en shots. Ook de kids zorgen af en toe voor een leuke scène door goed acteerwerk. Vooral Finn Wolfhard lijkt het makkelijk af te gaan een klootzak van een jochie te spelen. Mackenzie Davis is oké en is als schrikkerige nanny een stuk geloofwaardiger dan als supersoldaat in de laatste Terminator-film.

Op de Blu-ray van WW Entertainment staat echt alleen de film die je in de originele Engelse taal of in het Frans kunt kijken. Beide tracks zijn HD DTS MA 5.1 en dik in orde, net zoals de beeldkwaliteit. De film ligt nu in de winkels.

• 5/10
    The Turning - 5/10
  • 5.5/10