Recensie: Orphan: First Kill

In 2009 was Orphan een frisse wind door het horrorlandschap. Het script kende een origineel uitgangspunt en het personage Esther was een welkome toevoeging aan het genre. De film en Esther laten een redelijk nare bijsmaak achter en dan heb je het meestal toch goed gedaan als regisseur. Nu is er dan, 13 jaar later, een vervolg. Best lastig gezien het hele uitgangspunt van het origineel. Of het werkt lees je verder in onze recensie.

Plot: Leena Klammer (Julia Stiles) ontsnapt uit een psychiatrische inrichting in Estland en reist naar de Verenigde Staten. Daar doet ze zich voor als de verdwenen dochter Esther van een rijke familie. Haar nieuwe leven als Esther verloopt echter niet zoals gepland en ze krijgt te maken met een moeder die haar familie koste wat kost zal beschermen.

Isabelle Fuhrman (Esther) is inmiddels 25 jaar oud. Ze speelt hier een personage dat jonger is dan de Esther uit het origineel, waarin zij als 13-jarig meisje een volwassen vrouw speelt. Digitale, zogenaamde ‘de-aging’ techniek is hier niet gebruikt, dus je kunt je voorstellen dat het bijzonder lastig is te slikken dat Fuhrman hier een 9-jarig kind moet voorstellen. Het is echter al snel duidelijk dat First Kill een kleiner budget heeft dan Orphan en dat de geloofwaardigheid vanaf de eerste minuut ver te zoeken is.

Het acteerwerk is om te huilen. De acteurs die in de openingsscène Estlanders moeten voorstellen overtuigen geen moment en in de VS wordt het er niet beter op. Julia Stiles (Save the Last Dance, The Omen) is een drama. Haar delivery is op b-film niveau en hoe langer we naar First Kill kijken, hoe sneller duidelijker wordt dat we hier inderdaad met pure camp te maken hebben. De productie is van een heel ander niveau dan die van het origineel en First Kill moet het hebben van zijn hoge onzinfactor waardoor het geheel nog enigszins vermakelijk is. De twist ergens na de helft zorgt daar zeker voor.

Het is lang afzien en de twist maakt First Kill nog kijkbaar. Het verandert de toon volledig en eerlijk gezegd zag ik het totaal niet aankomen. Best leuk toch, ergens. Het neemt niet weg dat in vergelijking met de eerste Orphan dit vervolg diep teleurstelt. Je voelt het enigszins aankomen vanwege het grote leeftijdsverschil van Fuhrman, maar aangezien Orphan uit 2009 echt goed is had ik stiekem toch iets meer verwacht.

Orphan: First Kill draait vanaf 1 september in de Nederlandse bioscopen.

• 4.5/10
    Orphan: First Kill - 4.5/10