4k UHD recensie: The Incredible Melting Man (Vinegar Syndrome)

De ‘smeltfilm’ zou je zowaar als een subgenre binnen de horror kunnen noemen. Street Trash (1987) is wellicht de bekendste titel over smeltende mensen en het relatief onbekende Slime City (1988) mag ook niet vergeten worden. Deze titels werden een heel decennium eerder vooraf gegaan door The Incredible Melting Man, een bescheiden horror/ science-fiction die grotere bekendheid heeft genoten dankzij een release van Arrow Video en nu in glorieus 4k te zien is dankzij Vinegar Syndrome.

Met een titel als The Incredible Melting Man creëer je natuurlijk bepaalde verwachtingen. Verwachtingen die volledig worden ingelost, want The Incredible Melting Man is een waar stukje B-film genot. De plot over een astronaut die ternauwernood een desastreuze ruimtevlucht overleeft is gelukkig flinterdun waardoor b-film liefhebbers zich kunnen verkneukelen aan superslecht acteerwerk, editing en gratuite gore.

De gore is verreweg het meest interessante aan The Incredible Melting Man en natuurlijk dé reden waarom zulke films het goed blijven doen bij een nichepubliek. Nog interessanter is het feit dat Rick Baker (An American Werewolf in London) verantwoordelijk was voor o.a. de smelteffecten en het onthoofde hoofd dat te pletter valt op een stel rotsen. Dit is waar B-films om draaien en daarin scoort The Incredible Melting Man moeiteloos.

The Incredible Melting Man is pure B-film fun en gelukkig hebben Arrow en Vinegar dat goed ingezien door de film een respectvolle release te geven, nu dus in 4k. De prent ziet er geweldig uit, bijna te goed voor een dergelijke film zou je bijna zeggen, maar het bewijst maar weer eens dat de mensen bij Vinegar Syndrome goed weten waar ze mee bezig zijn. De scène dat je het onthoofde hoofd volgt is nog nooit zo goed te zien geweest als nu en de effecten van Baker die staan nog steeds overeind.

De extra’s zijn ook weer goed vertegenwoordigd. Op de Arrow release staat een interview met Rick Baker, origineel 8 mm beeldmateriaal en audiocommentaar van William Sachs. Vinegar heeft hier wat nieuw materiaal aan toegevoegd op de tweede (Blu-ray) disc van de set. Zo staat er splinternieuw interviews op met Sachs en met ‘script supervisor’ Sandy King. Uiteraard beschikt de release ook weer over ‘reversible cover artwork’, een ‘still gallery’ en Engelse SDH subtitles.

• 7/10
    The Incredible Melting Man - 7/10
  • 8/10