Recensie: The Last of Us (HBO)

The Last of Us is een van de meest populaire (en beste) games ooit. Oorspronkelijk uitgebracht op de PlayStation 3 vindt het verhaal nu logischerwijs haar weg naar het kleine scherm. Oorspronkelijk was het idee om van The Last of Us een film te maken, maar met dit materiaal kun je makkelijk uren vullen. En o boy zijn de uren gevuld want dit seizoen vliegt voorbij en is over voordat je het door hebt.

Plot: Joel is een man is die gebroken is door de apocalyps. Hij overleeft doelloos in een bikkelharde wereld. Wat hij alleen niet weet, is dat zijn leven voorgoed zal veranderen wanneer hij de veertienjarige Ellie ontmoet. Ellie is een strijdlustige puber die nog nooit buiten één van de weinige veilige zones van het land is geweest. Aan Joel de taak om haar uit de zogeheten Quarantine Zone te smokkelen en haar naar de rebellengroep de Fireflies te brengen.

The Last of Us is geen een op een vertaling van de game geworden. En gelukkig maar, want waar je in de game soms urenlang vast zit op een bepaald punt moet voor een serie het verhaal natuurlijk wel wat beter lopen. Hier en daar is er wat uitgebreid en is er ook wat creatiever omgegaan met het basismateriaal. Het meest verrassende daarin moet toch wel aflevering 3 zijn. Die begint wat onwennig, want Nick Offerman kennen wij natuurlijk het beste als Ron Swanson in Parks and Recreation, maar mondt uiteindelijk uit in een ontroerend geheel.

De game moet het op horrorgebied natuurlijk hebben van de geïnfecteerden. Waar de game op momenten absoluut angstaanjagend kan zijn is dat hier helaas wel wat minder. In een game heb je natuurlijk de controle over je personage en is er geen garantie dat je een duel overleeft. Die spanning moet je in de serie missen, maar dat maakt bepaalde scènes er niet heel veel minder op. Het had alleen wel wat bruter gemogen hier en daar, maar de makers hebben zich op dat gebied helaas wat ingehouden.

De echte kracht van The Last of Us schuilt in de relatie tussen Joel en Ellie. Pedro Pascal en Bella Ramsey zijn uitstekend in hun rollen en hun relatie groeit gaandeweg. In het begin had ik niet heel veel met Ellie maar haar personage wordt er echt wel beter op met elke aflevering. Zo erg zelfs dat de laatste aflevering een aanslag wordt op je zenuwen, zelfs als je de game van begin tot eind kent, en dat is knap van de makers.

• 8/10
    The Last of Us - 8/10
8/10

The Last of Us is een meer dan succesvolle game-verfilming geworden. Pedro Pascal en Bella Ramsay zitten uitstekend in hun rollen en het verhaal is zelfs als je de game van binnenuit kent meeslepend van begint tot eind.