Recensie: Meg 2: The Trench (Ben Wheatley)

The Meg uit 2018 werd geregisseerd door Jon Turteltaub en is voornamelijk tot stand gebracht door Chinees geld. Dit was o.a. terug te zien in de supporting cast die voornamelijk uit Chinese acteurs bestond. Maar bovenal was The Meg een Jason Statham actiefilm zoals je zou kunnen verwachten van de Engelse acteur. De man speelt altijd hetzelfde typetje en dat was in The Meg niet anders. Nu is er een vervolg verschenen. Nog meer actie, nog meer (Chinees) geld, nog meer watermonsters, maar vreemd genoeg; minder haai.

Plot: De ervaren diepzee-reddingsduiker Jonas Taylor leidt een dapper onderzoeksteam op een verkennende duik in de diepste diepten van de oceaan. Hun reis mondt uit in chaos wanneer een kwaadaardige mijnoperatie hun missie bedreigt en hen dwingt tot een strijd om te overleven. In een bloedstollende race tegen de klok moeten Jonas en de anderen het plotseling opnemen tegen kolossale megalodons en meedogenloze milieu-plunderaars. Om te overleven zullen ze de genadeloze roofdieren te slim af moeten zijn.

Ben Wheatley, regisseur van pareltjes als Kill List en Sightseers, mocht Meg 2: The Trench regisseren. Ik had het er in Blue Beetle al even over, koppel een serieus talent als Wheatley aan een film als Meg 2 en er blijft niets over van Wheatley’s klasse. Groot verschil met Blue Beetle is dat Wheatley hier volgens mij best veel plezier aan heeft beleefd, want geloof het of niet, Meg 2 is nog veel dommer dan het origineel.

Wij worden het eerste uur vooral geconfronteerd met ander zwemmend gevaar in Meg 2, de haal is vreemd genoeg een beetje naar de achtergrond verdreven en komt eigenlijk pas tegen het einde van de film aan zijn ‘screentime’. En hoe. De scènes op Fun Island zijn soms zó dom dat ze best vermakelijk worden. Wheatley is op zijn manier helemaal losgegaan en dat heeft voor op momenten amusante cinema gezorgd, al blijft het gevoel toch wel hangen dat zijn talent verspild wordt aan een project als dit.

Meg 2: The Trench is soms vermakelijke brol, maar dat is niet genoeg om hier een onderhoudende film van te maken. Jason Statham doet zijn ding en zeker op UHD met Dolby Atmos maakt de film soms audiovisueel indruk, maar een deel 3 hoeft er wat mij betreft echt niet meer te komen.

• 4.5/10
    Meg 2: The Trench - 4.5/10
  • 7/10