Recensie: The Texas Chain saw massacre (Second Sight)

Het is onvoorstelbaar, maar het is bijna 50 jaar geleden dat The Texas Chain Saw Massacre werd uitgebracht in de bioscoop. Veel bezoekers waren in shock toen ze de film voor de eerste zagen. Het zorgde ervoor dat de film in verschillende landen werd verboden. Natuurlijk zorgde dit verbod voor nieuwsgierigheid en speculatie. Het heeft de film veel goed gedaan én nog steeds! The Texas Chain Saw Massacre mag dan bijna Abraham aantikken, de film staat nog steeds als een huis. Inmiddels is het verbod en censuur op de film verleden tijd en kun je de film kijken in verschillende formaten. Second Sight Films presenteert de film nu voor het eerst in 4k UHD (in verschillende edities) en It’s Only a Movie heeft weer) adembenemend zitten kijken.

Plot: Een groep van vijf vrienden maken een roadtrip door het broeiende landschap van Texas. Het zijn Sally (Marilyn Burns), haar gehandicapte broer Franklin (Paul A. Partain), Jerry (Allen Danziger), Pam (Teri McMinn) en Kirk (William Vail). Ze komen er al gauw achter dat de mentaliteit van de mensen op het platteland heel anders is dan in de grote stad. Tijdens hun reis komen ze bij een boerderij, waar een gestoorde kannibalistische familie woont. Ze hebben het voorzien op onschuldige voorbijgangers. Een voor een vallen de jongeren in handen van een reusachtige kerel met een kettingzaag, genaamd Leatherface (Gunnar Hansen). Weet iemand deze nachtmerrie te overleven?

Ik probeer me voor te stellen hoe mensen zich in 1974 gevoeld moeten hebben na het zien van de film. Moordenaars in films waren niet nieuw, maar de manier waarop regisseur Tobe Hoopen ze introduceerde wel. De horror in The Texas Chain Saw Massacre was totaal anders dan men gewend was. De slachtoffers waren jonge mensen die ten prooi vielen aan gruwelijkheden, zoals die nooit in beeld gebracht waren. Dan had je ook nog die ijzingwekkende soundtrack, die je op de zenuwen werkte. Als kijker werd je geconfronteerd met een totaalpakket aan waanzin, die nog lang na de aftiteling bleef nabeuken. Hooper wist goed wat hij wel en niet in beeld moest brengen. Door slim gebruik te maken van suggestie, werden sommige scènes in de verbeelding van de kijker vele malen erger dan dat ze daadwerkelijk waren. De kijker zag een slachtpartij terwijl er in de film nauwelijks bloed vloeit. Dat is de kracht van de horror uit The Texas Chain Saw Massacre. Met zijn low budget guerrilla manier van filmen leverde Hooper een knap stukje regiewerk af, dat nog steeds indruk maakt.

Het verhaal van The Texas Chain Saw Massacre is gebaseerd op de Amerikaanse seriemoordenaar en grafschender Ed Gein (1906 – 1984). Er zat een behoorlijk steekje los aan deze zonderling. Gein versierde zijn huis met botten en huiden van overledenen. Daarnaast maakte hij maskers van vrouwenhuid. Het is duidelijk waar het idee van Leatherface vandaan komt. Hetzelfde geldt voor de inrichting van het huis van de gestoorde familie uit de film. In tegenstelling tot de moordenaars in de film opereerde Gein alleen, maar liep al snel na zijn tweede moord in 1957 tegen de lamp. In totaal werd Gein verdacht van 9 moorden, waarvan er maar twee zijn bewezen. Vanwege financiële redenen is hij slecht voor 1 moord veroordeeld. Gein werd ontoerekeningsvatbaar bevonden en is nooit meer vrijgekomen. Naast Leatherface diende Gein ook als inspiratie andere film seriemoordenaars, zoals Norman Bates uit Psycho (1960) en Buffalo Bill uit The Silence of the Lambs (1991).

Ik heb de 4K UHD-disc vergeleken met The Texas Chain Saw Masscre Special Edition dvd, die destijds is uitgegeven door H.O.M. Vision. Ik heb de film inmiddels meerdere keren gezien en vermaak mij er iedere keer goed mee, maar na het zien van de 4K editie van Second Sight Films weet je pas echt wat je al die jaren hebt gemist. Het contrast is superscherp en de kleuren helderder dan ooit. De sidderende hitte van het Texaanse platteland is bijna voelbaar en de zweetdruppels parelen je tegemoet. Zowel in beeld en geluid is er zoveel te genieten. De UHD wordt gepresenteerd in Dolby Vision HDR en aast de stereo en originele mono mix bevat de disc ook een nieuwe Dolby Atmos track. Er valt niets op te merken op het beeld en geluid, die beide zijn geproduceerd door Second Sight Films. De dvd zal niet meer zo snel opgezet worden, maar blijft wel netjes in de kast staan.

Het is niet normaal hoeveel extra’s er op deze 4K UHD-disc staan. Als je alles bij elkaar optelt kom je met gemak uit op meer 400 minuten aan special features. Het zijn er te veel om op te noemen. Een aantal zijn overigens wel oud en ook te vinden op de eerdergenoemde dvd, zoals de documentaire ‘Texas Chain Saw Massacre: The Shocking Truth’ van David Gregory uit 2000. Spiksplinternieuw is ‘The Legacy of The Texas Chain Saw Massacre’ van Philip Escott. In deze anderhalf uur durende film komen verschillende mensen aan het woord. Ze vertellen leuke anekdotes en wat het origineel voor heeft betekend. Enkel sprekers die aan bod komen zijn Fede Alvarex, schrijver van Texas Chain Saw Massacre (2022) die momenteel op Netflix staat. Regisseurs Alexandre Bustillo en Julien Maury van Leatherface uit 2017.

Er staan maar liefst 5 commentaar tracks op de disc, maar ook hier geldt weer dat er een aantal oude commentaar tracks tussen zitten, met name die regisseur Tobe Hooper en acteurs Marilyn Burns, Paul A. Partain en Gunnar Hansen. Helaas zijn die niet meer onder ons. Speciaal voor deze uitgave is er wel een nieuwe track met Amanda Reyes en Bill Ackerman. Andere noemenswaardige extra’s zijn ‘Behind the Mask’, een onderzoek van Alexandra Heller-Nicholas over de betekenis van maskers in de film. Acteur John Dugan vertelt in ‘Granpaw’s Tales’ hoe zijn transformatie verliep van jonge acteur naar bejaard hoofd van de gestoorde familie. We horen van actrice Teri McMinn in ‘Off The Hook’ uit eerste hand hoe het was om door Leatherface gespiest te worden. Acteur Gunnar Hansen neemt ons in ‘House Tour’ mee naar het huis waar het allemaal gebeurde. Het maken van de film wordt in ‘Flesh Wounds: Seven Stories of the Saw’ vanuit verschillende perspectieven belicht. Als je daar nog verschillende diverse extra’s bij optelt heb je, naast de film, een paar uur extra kijkplezier.

Second Sight brengt de film op verschillende manieren uit. De ultieme uitgave is The Texas Chain Saw Massacre Limited Edition 4K UHD/Blu-ray. Een 3-disc editie bestaande uit 1 4K UHD-disc met 2 Blu-ray discs. Deze editie komt in een harde slipcase met een 190-pagina tellend boek met diverse essays. Daarnaast bevat deze uitgave 6 kaarten, geïllustreerd door Adam Stothard. Bestel je de editie direct via Second Sight Films, dan ontvang je nog 3 additionele kaarten (zolang de voorraad strekt). Voor de krappere beurs is er natuurlijk ook nog een standaard 2-disc Blu-ray of 1 disc 4K UHD-editie.

In 1974 schreef Tobe Hooper geschiedenis met zijn ongepolijste horrorfilm. Sinds die tijd is horror nooit meer hetzelfde geweest. De verschillende vervolgen en remakes hebben het origineel nooit overtroffen, maar laten wel zien dat de bejaarde film nog steeds van invloed is op filmmakers. Second Sight Films doet hetzelfde en laat met deze release zien dat we nog steeds niet zijn uitgekeken én uitgepraat over The Texas Chain Saw Massacre. Vanaf 10 april is de film beschikbaar via Second Sight Films en natuurlijk de bekende verkooppunten.

• 8.5/10
    The Texas Chain Saw Massacre - 8.5/10
  • 9/10