Recensie: Unhinged (Derrick Borte)

Russell Crowe betrappen we de laatste jaren toch steeds meer in, laten we zeggen, films met een wat lager budget. In ieder geval ver verwijderd van o.a. zijn Oscar-winnende rol in Gladiator. Maar is dat erg? Na het zien van Unhinged is het antwoord snel gevonden: NEE! Crowe speelt hier namelijk een rol die je niet snel zult vergeten. Een rol die bij ondergetekende in ieder geval langer is blijven hangen dan zijn personificatie als Maximus. En dat is niet enkel vanwege zijn kilo’tje of 30 extra.

Plot: Wanneer Rachel, een alleenstaande moeder, wordt opgehouden in het drukke verkeer door een trage chauffeur voor haar, laat ze toeterend haar onvrede blijken. Niks ongewoons in Los Angeles, waar gefrustreerde bestuurders zich maar al te vaak af reageren op anderen in het verkeer en zeker wanneer het verkeer muurvast zit. Rachel kan alleen niet vermoeden dat de man (Russell Crowe) waar ze zich net aan ergerde een gevaarlijke psychopaat is die haar niet zo maar zal laten gaan.

Unhinged is een film met een uitgangspunt dat bekend klinkt. Denk bijvoorbeeld aan Steven Spielbergs Duel uit 1971, maar uit Nederland is vorig jaar een soortgelijke film gekomen, namelijk Bumperkleef. Ook die film gaat over een gezin dat opgejaagd wordt door een psychopaat in een auto/truck. Bumperkleef kreeg veel positieve reacties uit de Nederlandse media, maar dat neigde vaak eigenlijk naar ongegeneerde promotie. Unhinged is een veel betere productie en een veel betere film.

Caren Pistorius doet het goed als vrouw (Rachel) die de druppel betekent voor Crowes personage, dat op IMDb wordt beschreven als “Man”. Crowe steelt echter volledig de show als razende psycho die niets meer te verliezen heeft in het leven en er alles aan doet om Rachel het leven zuur te maken. Regisseur Borte houdt zich niet in wanneer Crowe zich uitleeft op een paar arme mensen die de pech hebben zijn pad te kruisen. Unhinged durft veel meer dan Bumperkleef en dat is precies wat de film nodig heeft om het geheel geloofwaardig en gewoon erg vermakelijk te maken. Een soort Falling Down met gore en zonder zijverhaaltjes.

De Blu-ray: Unhinged wordt op Blu-ray gebracht door The Searchers. De disc is volledig kaal, maar heeft ditmaal gelukkig wel prima beeldkwaliteit. Wij hebben geen last gehad van zaken als artifacten en dergelijke, wat bij de Blu-ray van Blood and Money wel het geval was. Het is jammer dat de Blu-ray verder niets te bieden heeft, maar het was genieten met Unhinged.

• 7.5/10
    Unhinged - 7.5/10
  • 6/10