4k UHD Steelbook recensie: Batman (Tim Burton)

Als ik een lijst zou moeten opstellen van films uit mijn collectie die ik zonder na te denken zou willen upgraden van Blu-ray naar 4k UHD dan zou Batman daar zonder meer in komen te staan. Tim Burton´s Batman, uit 1989 alweer, is een lust voor oog en oor en als het dan ook nog eens wordt gepresenteerd in een werkelijk magnifieke steelbook boxset zoals deze dan moet het zo snel mogelijk in mijn collectie komen. Dit is namelijk het type film dat je thuis op de best mogelijke manier wilt ervaren. Dat wil zeggen op dit moment: in 4k, met minimaal een Dolby Digital 2.0 soundtrack (als dat het origineel is) en het liefst in een verpakking die doet watertanden. Deze set heeft het allemaal.

Michael Keaton en Kim Basinger

Plot: Nadat hij als kind getuige was van de moord op zijn ouders heeft multimiljonair Bruce Wayne (Keaton) gezworen om de misdaad te bestrijden. Bij een overval op een chemische fabriek valt de misdadiger Jack Napier (Nicholson) door toedoen van Batman in een vat met zuur, waardoor hij misvormd raakt. Hij komt terug als de Joker en neemt de misdaad in de stad over. Batman is de enige die hem kan tegenhouden.

Inmiddels zitten we in 2022 en hebben we een hoop Batman films om uit te kiezen. Je hebt de Christopher Nolan trilogie, de Joel Schumacher fiasco´s (al smaak ik die stiekem beter dan de Nolan-films), de jaren 60 Batman met Adam West, en dan hebben we natuurlijk nog de Justice League films en stiekem ook het recente Joker (al komt Batman er niet in voor). En dan heb ik het nog niet eens over animatiefilms. Veel keus dus, maar mijn hart ligt nog altijd bij de twee Batman films van Tim Burton. De reden is simpel, de films ademen de comic sfeer uit zonder in te boeten op gebied van plot en actie. En we hebben de magistrale muziek van Danny Elfman die er meteen inknalt tijdens de fantastische openingscredits.

Jack Nicholson als de Joker

Het is geen makkelijke klus om de sfeer uit de originele comics te vertalen naar het grote scherm. Met de gigantische sets weet het production design team een hoop te bereiken. Er gaat echt niets boven echte sets, miniaturen en praktische effecten. Gotham komt in Batman tot leven en voelt niet van deze wereld, in tegenstelling tot het realisme dat Nolan met zijn films wou bereiken. Batman is over de top en dan gaat er toch echt niets boven groteske sets en de fantasierijke score van meester Elfman.

Batman is niet een klassieker enkel door het set-design of de muziek van Elfman. De casting is nooit beter geweest. Michael Keaton is een geweldige Batman, ietwat speels en nergens te serieus, maar wanneer de actie aan is blijft het personage geloofwaardig overkomen. Hetzelfde kan gezegd worden van Jack Nicholson. Nicholson steelt zonder twijfel de show in Batman. Ja, ik vind deze Joker ook beter én leuker dan de Joker gespeeld door Heath Ledger in The Dark Knight uit 2008. Heiligschennis voor velen, maar ik heb altijd moeite gehad met de veel te serieuze toon uit die films en Ledger is daar nou eenmaal een groot onderdeel van.

Gotham City

Batman is ontzettend kleurrijk wat in sommige scènes in deze 4k transfer erg goed te zien is. Let vooral op het kostuum en make-up van de Joker. Het heeft er nooit beter uitgezien. Maar niet alleen in het kostuum van aartsvijand nummer één van Batman. Gotham ziet er verbluffend uit. De scéne bijvoorbeeld met de optocht, het contrast tussen de kleuren van de gigantische figuren en de donkere stad, schitterend.

Een recensie van Batman kan niet eindigen zonder een woord te reppen over de soundtrack van niemand minder dan Prince. Vergeleken met het betere werk van Prince is de Batman soundtrack verre van geniaal, maar ook dit past perfect binnen het wereldje gecreeerd door Tim Burton. Het zou nou eenmaal niet geloofwaardig overkomen als Joker´s handlangers rondliepen met boomboxen waar briljante muziek uit zou komen. Nee, zo is het perfect en valt alles briljant samen. Batman is een meesterwerk en deze release van Warner Bros doet de film echt eer aan. Geniet als cinefiel van de film en als een echte nerd van de goodies.

• 9.5/10
    Batman - 9.5/10
  • 10/10