Recensie: Godzilla x Kong: The New Empire (Adam Wingard)

Zijn wij nog maar net bekomen van het geweldige Godzilla: Minus One, is het alweer tijd voor de volgende film in de zogenaamde ‘Monsterverse’ waarin Godzilla, en ook weer King Kong, het tegen elkaar moeten opnemen. De laatste film in de serie, Godzilla vs Kong, was een behoorlijk succes in de bioscopen ondanks dat deze ook gelijk te zien was via streaming vanwege de hele Covid pandemie. Duidelijk was wel dat de film een minder serieuze benadering had van de Kaiju, die in dit universum Titans worden genoemd, dan in de eerdere Godzilla-films. Het mocht de pret niet drukken, want de film is een lekker spektakel geworden die de films toegankelijker maakten voor een breder, lees: jonger, publiek. Wie de trailers van Godzilla x King Kong: The New Empire heeft gezien ziet dat deze lijn verder wordt doorgetrokken naar de tweede confrontatie tussen deze twee giganten, maar of dat goed uitpakt…

Plot: Kong leeft zijn leven in Hollow Earth, de wereld onder die van ons, maar eenzaamheid treft hem hard. Hij blijft op zoek gaan naar anderen van zijn soort, maar ze lijken allemaal uitgestorven. Toch lijkt daar verandering in te komen door een signaal dat Kong bereikt en hem lijdt naar een plek dat nog niet eerder zichtbaar voor hem was als voor Monarch, de organisatie die de Titanen in het zicht houdt. Wat hij daar treft blijkt niet alleen hoop, maar ook een groot gevaar schuil te houden. Dat de situatie nog erger kan worden blijkt als ook Godzilla het signaal heeft bereikt en hij kent geen genade.

Al direct in de eerste 5 minuten van Godzilla x Kong: The New Empire maakt regisseur Adam Wingard duidelijk met wat voor film wij te maken hebben. We zien Kong knokken met een roedel aan monsters en Godzilla vermorzelt met gemak een van de titanen uit Godzilla: King of the Monsters, en een groot gedeelte van Rome. Hou die gedachte vast, want de volgende 110 minuten krijgen wij vooral dit en maar heel weinig anders.

Natuurlijk is er wel iets van ruimte gemaakt voor wat menselijk drama. Zo zien wij Ilene Andrews (Tebecca Hall) die moeite heeft om haar adoptiedochter Jia (Kaylee Hottle), het meisje dat kan praten met Kong door middel van gebarentaal, mee te laten komen in onze wereld nadat een ramp Skull Island heeft getroffen. Het is iets wat veel voorkomt bij adoptiekinderen: het missen of willen weten waar je vandaan komt, maar helemaal uit de verf komt dit verhaal nauwelijks. Er is daar gewoonweg geen tijd voor. Want waar deze meeste kijkers op af komen is niet menselijk drama, maar geknok tussen gigantische monsters.

Er is wel geprobeerd om meer humor dan ooit in de film te verwerken, maar veel grappen landen niet. Dat ligt niet aan het duo dat ons de grappen moet brengen, Brian Tyree Henry, die de verknipte complotdenker/podcaster Bernie speelt, en Dan Stevens als Trapper, een dierenarts of iets dergelijks. Veel dialogen zijn, nou ja, slordig. Ik kreeg het gevoel af en toe alsof ik naar een nieuwe Michael Bay Transformers-film zat te kijken. Dat niveau hadden de dialogen soms, maar gelukkig is dit geen Michael Bay Transformers-film, want hier kunnen de personages wél gewoon tegen elkaar praten in plaats van schreeuwen.

Nu komt de humor niet direct binnen via onze menselijke personages, maar wel via onze Titanen en de soms idiote situaties. Zo moest ik kostelijk lachen toen Kong het moest opnemen tegen een aantal monsterlijk grote primaten, waarbij hij iets wat het meest dichtbij hem ligt kiest om als wapen te gebruiken. Wat dat is laat ik even in het midden, maar och, ik zag dit niet aankomen, het was hilarisch! Ook is Godzilla grappig op zijn eigen manier. Van veel plannen komt er bij hem weinig terecht en meneer duikt dan ook gelijk op het gevaar. Wie of wat daarbij in de weg ligt maakt hem niet uit en dus moeten ook een van de zeven wereldwonderen het ontgelden. Waar gewerkt wordt vallen spaanders, tenslotte.

Godzilla vs Kong is een circusact waarin diepgang meer dan ooit naar de achtergrond is verdwenen. Is dat erg? Nee, zeker niet. Na Godzilla: Minus One was ik eigenlijk ook wel weer toe aan een beetje monster tegen monster geweld. Wat dat betreft krijgt de bioscoopbezoeker en liefhebber van de Monsterverse-films waar voor zijn geld. Sterker nog, wij krijgen zelfs twee tegen twee te zien, misschien zelfs meer. Wie en wat, doet het er echt toe? Eigenlijk niet. Logica blijft buiten de bioscoopzaal en binnen is het lekker relaxen en kijken hoe gigantische monsters elkaar de kop inslaan onder muziek van onze eigen Tom Holkenborg, maar ook van de Golden Earring. Godzilla x Kong: The New Empire is ultiem popcornvermaak en geeft ons even iets waarbij wij ons verstand uit kunnen zetten en ons niet druk hoeven te maken wat er allemaal buiten de bioscoopzaal gebeurt. Ik denk dat wij dat allemaal op dit moment wel een beetje nodig hebben.

• 6/10
    Godzilla x Kong: The New Empire - 6/10
6/10