Recensie: Jurassic World (Colin Trevorrow)

In de jaren 80 keek ik altijd uit naar de maand mei. Niet alleen omdat ik jarig was, maar ook omdat het dan Veronica’s Meimaand Filmmaand was. De hele maand stond in het teken van de blockbusters van toen. Deze formule hanteert Veronica anno 2020 nog steeds. Natuurlijk is er wel wat aan de programmering veranderd, want Veronica is nu een commerciële en dus ben je verplicht om je door een aantal reclameblokken te worstelen. Daar had je in de jaren 80 dan weer geen last van. Aan de andere kant zie je films wel veel sneller op televisie verschijnen, want Jurassic World is nog geen vijf jaar oud. Overigens is dit geen Meimaand Filmmaand première, die eer krijgt Jurassic World: Fallen Kingdom op dinsdag 19 mei.

Plot: Er is veel veranderd op het eiland Isla Nublar. Tweeëntwintig jaar na het fiasco met Jurassic Park is er een nieuw park gebouwd met de naam Jurassic World. Naast verschillende attracties met dinosauriërs, beschikt het park over vele winkels, restaurants en een Hilton-hotel. Via een monorail kun je overal naar toe. Om het park aantrekkelijk te houden en het publiek te vermaken is er een nieuwe dinosaurus ontworpen, de Indominus rex. Het monster is echter zo intelligent dat het weet te ontsnappen en iedereen in het park in gevaar brengt.

In 2001 leek het definitief voorbij te zijn met de dino’s. Na drie succesvolle delen stopte Jurassic Park. Een uitstekende beslissing, want de derde film was goed, maar kon niet tippen aan het eerste deel. Het zou 14 jaar duren voordat er een nieuwe Jurassic Park zou verschijnen, maar dit keer onder de naam Jurassic World. De film bevat een heleboel bekende ingrediënten, maar weet toch fris en vernieuwend te zijn én de link te houden met de originele trilogie. Voornamelijk door het spelen met de locaties op het eiland en een wat minder bekend personage, Dr. Henry Wu (B.D. Wong). Ook wordt er nog een mooi eerbetoon gegeven aan acteur Richard Attenborough. HIj speelde twee keer de rol speelde van John Hammond, de  oprichter van Jurassic Park. In het nieuwe park staat een standbeeld van hem.

De techniek heeft de afgelopen 14 jaar niet stilgezeten en dat is goed te zien. Het park en de dieren zien er prachtig uit. Een fictieve super intelligente dino had voor mij persoonlijk niet gehoeven. In de eerdere films hebben de dino’s al bewezen dat ze flink huis konden houden. Steven Spielberg hield als producent vast een oogje in het zeil, maar achter de camera was regisseur Colin Trevorrow de baas. De onbekende Trevorrow schreef ook mee aan het script, maar had nog geen blockbuster op zijn naam staan. Hij heeft het  publiek weten te overtuigen met zijn nieuwe visie op het verhaal. Jurassic World bracht meer op dan de drie voorgangers. Trevorrow neemt volgend jaar weer plaats in de regiestoel voor Jurassic World: Dominion.

Natuurlijk ligt het succes van de film niet bij één persoon. Trevorrow heeft voor deze film een uitstekende cast tot zijn beschikking. De populariteit van Chris Pratt zal zeker meespelen in het succes van de film. Zijn personage is grappig, maar ook serieus en avontuurlijk. Daarnaast heeft hij een leuke klik met de andere hoofdrolspeler, Bryce Dallas Howard. De nieuwe personages passen goed bij de film en je mist de afwezigheid van bekende gezichten niet, hoewel ik wel benieuwd ben wat ze met Jurassic World: Dominion gaan doen. Hierin keren een aantal personages uit de eerste Jurassic Park namelijk terug.

Een frisse blik op een bekende franchise, die spannend en grappig is. Voor het nieuwe publiek, maar ook de ‘die hard’ fans, is Jurassic World een aanrader. Op 18 mei zendt Veronica het eerste deel van deze nieuwe trilogie uit om 21. 30 uur. Mocht je nog geen genoeg hebben van al dat dino geweld, dan kun je morgen om 20.30 uur genieten van Jurassic World: Fallen Kingdom. Een echte première tijdens de Veronica Meimaand Filmmaand .

• 8/10
    Jurassic World - 8/10