All-American Murder (Vinegar Sydrome)

In de afgelopen 30 jaar is All-American Murder aan mij voorbij gegaan, terwijl ik films met Christopher Walken meestal wel kan waarderen. Met de uitgave van Vinegar Syndrome kan ik eindelijk in de rebound en me storten op dit straight-to-video pareltje uit begin jaren 90. Dat is ook precies de bedoeling van Vinegar Syndrome. Ons (opnieuw) kennis laten maken met vergeten films. De catalogus van Vinegar Syndrome wordt steeds meer uitgebreid. Opvallend is dat All-American Murder nog niet eens zo oud is vergeleken met andere titels van het label.

Plot: Artie Logan (Charlie Schlatter) wordt vanwege zijn gedrag steeds van verschillende scholen getrapt. Zijn vader is rechter en weet niet wat hij met zijn zoon aan moet. Toch geeft hij hem nog een laatste kans, door hem naar het Fairfield College te sturen. Artie neemt het niet zo nauw met de regels en duikt al snel het bed in met de vrouw van de directeur (Joanna Cassidy). Wanneer hij kennis maakt met medestudent op Tally Fuller (Josie Bissett) wordt hij op slag verliefd. Hoe is het mogelijk dat een van de top leerlingen van de school juist op hem valt. Tally zet Artie aan het denken en hij wil nu echt wat van zijn leven gaan maken, maar dan slaat het noodlot toe. Een mysterieuze seriemoordenaar maakt een einde aan het leven van Tally en Artie wordt gezien als hoofdverdachte, behalve door rechercheur P.J. Decker (Christopher Walken). Hij geeft Artie 24 uur de tijd om zijn onschuld te bewijzen. Voor Artie start nu een race tegen de klok.

De film is een mix van slasher en giallo films, want iedereen is verdacht. Steeds wanneer je denkt dat Artie op het juiste spoor zit, rekent de moordenaar genadeloos af met de verdachte. Giallo films mogen hun oorsprong hebben in Italië, maar met een Amerikaans sausje erover werkt de formule ook prima. De setting doet erg denken aan series als Beverly Hills 90210 en Melrose Place, waarin actrice  Josie Bisset overigens ook in mee doet.

All-American Murder zou in eerste instantie geregisseerd worden door Ken Loach met Don Johnson in rol van rechercheur Decker. Op het laatste moment veranderden de plannen en ging de regie naar acteur en regisseur Anson Williams (Happy Days). Don Johnson werd vervangen door Christopher Walken, die de rol van excentrieke politieman uitstekend speelt. Charlie Schlatter speelt met veel emotie de rol van losgeslagen tiener en student, die eindelijk de liefde van zijn leven heeft gevonden. De scènes tussen Walken en Schlatter zijn leuk, maar het is natuurlijk absurd dat een hoofdverdachte van een moordzaak 24 uur de tijd krijgt om zijn naam te zuiveren.

Vinegar Syndrome heeft weer veel aandacht geschonken aan deze release. De video is is 1.85:1 widescreen en de 2K-overdracht is direct gedaan vanaf het 35mm negatief. Het geluid is DTS-HD MA stereo. Hierdoor lijkt de film, op de kleding en kapsels na, als nieuw. Daarnaast staan er leuke extra’s op de Blu-ray, zoals het audiocommentaar van The Hysteria Continues! De makers van deze podcastreeks vertellen wat meer over de geschiedenis van het genre en context van de film. In de feature ‘Being On A Team’ blikt acteur Charlie Schlatter terug op de film en doet zijn beste Christopher Walken imitatie. In ‘A Valuable Experience’ kijkt cameraman Geoffrey Schaaf terug op zijn werk. All-American Murder was destijds zijn grote doorbraak in speelfilms. De omkeerbare cover mag ook niet ontbreken. Ik ben erg te spreken over de nieuwe getekende cover, die met kop en schouders uit boven het origineel.

Opnieuw dus een prima release van Vinegar Syndrome. Liefhebbers van series als Beverly Hills 90210 en Melrose Place, gecombineerd met een spannend moordverhaal, kunnen hun hart ophalen en dat geldt ook voor de fans van Christopher Walken, die toch wel de show steelt in deze film.  Hopelijk blijft Vinegar Syndrome ons verrassen met dit soort releases en wordt er niet alleen meer gekeken naar obscure titels uit de jaren ’60, ’70 en ’80. All-American Murder is inmiddels verkrijgbaar.

• 6.5/10
    All-American Murder - 6.5/10
  • 7/10