Van Helsing (Fabulous Films)

Een paar jaar geleden probeerde Universal met The Mummy hun eigen comic-achtige universum te vormen, maar dat was niet hun eerst poging om de Universal Monsters franchise in te zetten als een meer actie/avontuur vehikel. In 2004 deden ze eigenlijk al hetzelfde met Van Helsing, waarschijnlijk met het succes van de eveneens meer op avontuur gerichte The Mummy (die uit 1999 dus) nog in hun achterhoofd.

Van Helsing (Hugh Jackman) is in deze film getransformeerd naar allround monster jager voor het Vaticaan, sterker nog, voor zijn nieuwe missie moet hem nog uitgelegd worden hoe je een vampier moet vermoorden. Zijn missie is overigens Dracula uitschakelen, die met behulp van het Frankenstein monster en een weerwolf zijn kinderen tot leven probeert wekken. Dat klinkt als een simpele versie van het plot maar echt, dit is het. Dit levert dan ruim twee uur aan luide actiescènes op, zonder een moment van suspense of werkelijke horror en omdat deze scènes elkaar in rap tempo opvolgen is er weinig tot geen ruimte voor karakter ontwikkeling of een fatsoenlijke dialoog.

Daarnaast is de film ook gevuld met heel veel CGI, veelal van discutabele kwaliteit. Nog een groot minpunt is dat Van Helsing toch wel een van de slechtste Dracula vertolkers ooit heeft. Richard Roxburgh bakt er werkelijk niks van en is vaak gewoon lachwekkend. Dit alles zorgt er voor dat het bijna onmogelijk is dat  je  jezelf ook maar een beetje betrokken voelt bij deze film, en dan is 131 minuten een behoorlijke zit!

Is het allemaal negatief dan? Nou nee, de paar echte sets die we te zien krijgen zijn mooi en ook de super bombastische soundtrack van Alan Silvestri is best goed. Maar dat is verre van genoeg om deze film te redden!

Mocht je de film ondanks dit alles wel graag op Blu-ray willen hebben dan kan dat nu via het Engelse label Fabulous Films. Deze nieuwe Blu-ray komt met 2 audio comments, een aantal featurettes en bloopers.

• 3/10
    Van Helsing - 3/10
  • 7/10