Recensie: Back to the Future Trilogy (Universal)

Back to the Future is en blijft een fantastische filmreeks, die nooit gaat vervelen. Het is een stuk nostalgie met baanbrekende effecten voor die tijd. Je kunt er keer op keer naar kijken en steeds ontdek je weer wat nieuws. Het lijkt gaaf om terug te gaan naar de toekomst, maar deze films laten goed zien dat tijdreizen zeker niet zonder gevolgen is. Sinds 1985 zijn de Back to the Future films met hun tijd meegegaan en op verschillende media uitgebracht, waarvan de 4K-editie de meest recente is. Met de feestdagen op komst verschijnen er weer allerlei mooie ‘feestdagen sets’ en daar mag een familiefilm als Back to the Future natuurlijk niet ontbreken. In mijn kast stond al de 4-disc Collector’s Set. Dit is dus een mooie gelegenheid om de films te herzien en een vergelijkend warenonderzoek te houden. Kijken hoe de boxsets van elkaar verschillen. In deze recensie nemen we alle drie de films uit de nieuwste boxset kort onder de loep én kijken we naar de vierde disc met extra’s die niet wordt genoemd op de verpakking.

Back to the Future (1985, Robert Zemeckis)
Marty McFly (Michael J. Fox) is getuige dat zijn vriend Doc. Emmett Brown (Christopher Lloyd) een tijdmachine heeft gebouwd in de vorm van een auto, de DeLorean DMC-12. Marty reist af naar 1955 waar hij zijn ouders ontmoet. Als zijn moeder verliefd op hem wordt, brengt Marty zijn eigen bestaan in gevaar. Hij moet ervoor zorgen dat zijn moeder weer verliefd wordt op zijn vader. Daarnaast moet Marty op zoek naar zijn vriend, Doc. Emmet Brown, die hem kan helpen om terug te keren naar zijn eigen tijd.

Back to the Future II (1989, Robert Zemeckis)
Marty, Jennifer (Elisabeth Shue) en Doc. reizen samen naar de toekomst om er voor te zorgen dat Marty’s toekomstige familie niet in de problemen komt. Als ze terugkeren naar 1985 is Hill Valley onherkenbaar veranderd. Marty en Doc moeten opnieuw terug naar 1955 om de schade, die ze in de toekomst hebben aangericht, te herstellen.

Back to the Future III (1990, Robert Zemeckis)
Doc. Emmet Brown zit vast in 1885 en Marty gaat terug in de tijd om hem te redden. In het ruige Wilde Westen ontmoet Marty zijn voorouders. Doc. is inmiddels over zijn oren verliefd op Clary Clayton (Mary Steenburgen) en twijfelt of hij wel wil terugkeren. Ze komen erachter dat de DeLorean zwaar is beschadigd en het voertuig geen brandstof meer heeft. Hoe komen ze nu terug naar 1985?

Het is iedere keer weer genieten om Back to the Future op te zetten. Ik kan altijd genieten van een tijdreis film, zeker als de verhalen goed in elkaar zitten. Natuurlijk zijn er genoeg tijdfoutjes te ontdekken als je de Back to the Future films onder een vergrootglas legt. Die neem ik echter voor lief. Ze vallen in het niet bij het kijkplezier die je aan de films beleeft.

Bij het openmaken van de boxset ontdekte ik een vierde schijf met extra’s. De schijfjes kwamen me erg bekend voor. In de Back to the Future – 4 disc Collector’s set zitten namelijk exact dezelfde schijfjes. Het duurde dan ook niet lang voorat ik concludeerde dat de inhoud van de Back to the Future sets precies hetzelfde is. Het enige verschil is de verpakking. De 4 disc Collector’s Set ziet er wat mooier uit, maar neemt in de kast dubbel zoveel ruimte in beslag. Je blijft dus gewoon genieten van de films en de vele extra’s, maar verwacht dus geen nieuw materiaal ten opzichte van de eerder uitgegeven 4 disc Collector’s Box. Hiervoor moet je toch echt de nieuwe Blu-ray of 4K-edities aanschaffen, waar natuurlijk een prijskaartje aan hangt.

Voor films als Back to the Future hou ik het gewoon bij één van deze dvd-sets en met die andere kan ik vast nog wel iemand blij mee maken. De beeld- en geluidskwaliteit zijn in orde en hoeven wat mij betreft niet nog verder opgeschaald te worden.

• 8/10
    Back to the Future - 8.0/10
  • 7.5/10