Recensie: Bloodshot (Dave Wilson)

Vraag de gemiddelde comic book-liefhebber, en ondertussen ook de gemiddelde filmliefhebber, naar de uitgeverijen van comics en vrijwel iedereen kent wel Marvel en DC. Dat er nog een hele wereld te ontdekken valt buiten die twee ontdek je misschien pas in de comic book store. Want er zijn er meer, veel meer. En ook deze hebben net zulke interessante personages als Marvel en DC. In de jaren 90 explodeerde de ene na de andere uitgeverij uit de grond. Veelal opgericht door ex werknemers van Marvel en DC die niet tevreden waren met o.a. de creatieve vrijheid die zij hadden. Een van die uitgeverijen die in die jaren het licht vond was Valiant Comics, opgericht door voormalig hoofd van Marvel, Jim Shooter. Valiant werd in zeer korte tijd een van de meest baanbrekende uitgeverijen met onder andere Rai, X-O Manowar en Bloodshot. De markt voor comics werd echter overspoeld door fans die de comic ook zagen als investering. Van sommige uitgaven kocht men soms meer dan tien: één om te lezen en de rest om te houden als investering voor later. Dat was niet gezond voor de comic industrie en al gauw stortte deze als een kaartenspel ineen, wat ook weer invloed had op vrijwel alle uitgeverijen.

Valiant Comics  kwam in zwaar weer en ging in die jaren daarna enkele keren van hand tussen diverse investeerders en ook een gamefabrikant die allen het tij niet wisten te keren. Valiant Comics viel uiteen, maar de titels die zij in beheer hadden werden verkocht aan andere uitgevers. In 2012 besloten een aantal liefhebbers Valiant nieuw leven in te blazen en men begon een voor een de titels weer terug te halen. Onder de nieuwe naam Valiant Entertainment begon men een reboot met de belangrijkste titels die men terug kon krijgen. Ondertussen zag Sony dat er enorme successen werden behaald met de Marvel titels in de bioscoop. Om een graantje te kunnen meepikken van het succes van deze stripverfilmingen viel hun oog op de titels van Valiant Entertainment. Een aantal werden aangekocht, waaronder Bloodshot.

Het verhaal: Ray maakt onderdeel uit van een speciale eenheid van het leger. Na een succesvolle missie tegen terroristen in Kenia verblijft hij met zijn vriendin in Italië waar zij genieten van hun welverdiende vakantie. Het genieten is echter van korte duur wanneer zij gevangen genomen worden door de terroristen die onderdeel uitmaakten van Ray’s missie in Kenia. Zij willen informatie van Ray. Informatie die hij ze niet kan geven. De terroristen vermoorden hen beide. Ray wordt wakker in een laboratorium. Hij heeft geen weet hoe hij daar is gekomen, noch kan hij zich zijn verleden herinneren. Hij wordt bijgepraat door dokter Emil Harting die hem vertelt dat hij is ‘gedoneerd’ door het Amerikaanse leger. Ray is het eerste succesvolle experiment met de bijzondere nanotechnologie die Harting heeft uitgevonden. Niet alleen leeft Ray door deze technologie maar is hij ook bijzonder sterk en heeft de gaven om zeer snel te herstellen van verwondingen. Wanneer hij op een avond een liedje op de radio hoort triggert dat iets in hem. Hij begint zich alles wat gebeurd is te herinneren, waaronder ook de moord op zijn vriendin. Ray zint op wraak en ontsnapt uit het laboratorium om achter de daders aan te gaan. Hij weet echter niet dat er veel meer aan de hand is dan hij denkt en zal er snel achter komen dat alles wat hij heeft gezien en gehoord in twijfel moet trekken. Waaronder ook zijn eigen verleden.

Recensie: Als tiener was ik best bekend met de comics van Valiant. Hoewel ik het meest gecharmeerd was van X-O Manowar, las ik ook die van Bloodshot zo nu en dan. Bloodshot was erg populair halverwege jaren 90 en in bijna iedere comic book store hing wel een poster van hem. Zelf zag ik Bloodshot precies als wat het bedoeld was: The Punisher met de gave van Wolverine. Ik had via mijn comic book store al een abonnement op Wolverine en dus liet ik Bloodshot na een paar uitgaven liggen. Je kan je geld tenslotte maar één keer uitgeven en veel verdiende ik niet met mijn krantenwijk en het vakkenvullen in de supermarkt.

Dat nu in 2020 een film uitkomt van Bloodshot verbaast mij wel een beetje. Hoewel Bloodshot in de afgelopen jaren weer aan populariteit heeft gewonnen is deze nog ver verwijderd van vele Marvel personages. Maar ach, ik durf te wedden dat de meeste van ons niet eens bekend waren met Guardians of the Galaxy voordat de films uitkwamen en kijk hoe populair die nu zijn. Toch zal het met Bloodshot niet zo snel gaan, denk ik, en dat had Sony ook wel door, want vanaf het begin van de film voel je dat hier veel minder geld is gespendeerd dan bij de meeste Marvel films. Een kleinere stripverfilming hoeft niet aan kwaliteit in te boeten of minder succesvol te zijn. Kijk maar naar Blade. Natuurlijk kan je visueel niet alles uit de kast halen zoals de gemiddelde Marvel en DC film tegenwoordig doet. Maar Bloodshot heeft dat budget dan ook niet nodig, want zij hebben Vin Diesel.

De aanstelling van Vin Diesel als Ray/Bloodshot zou niet mijn keuze zijn geweest, maar in deze film klopt het wel, want Bloodshot doet werkelijk alles waar Vin Diesel om bekend staat, gegoten in het jasje van de comic. We zien Vin Diesel schieten, heren tegen de grond werken die een kop groter zijn dan hij en zijn opgepompte lichaam laten zien dat werkelijk ruikt naar het gebruik van anabolen. Dat alles onder zijn monotoon gemompel. Het is alsof de man al jaren een pakje zware shag wegwerkt tijdens zijn ontbijt. In alles is Bloodshot vooral als eerste een Vin Diesel film en daarna pas een stripverfilming. Is dat erg? Het is vooral een hele begrijpelijke keuze van Sony. Vin Diesel trekt mensen naar de bioscoop en hoeveel mensen kennen Bloodshot tegenwoordig? Het zal ook wel nodig zijn in deze tijd waar mensen angstvallig binnen blijven vanwege het Corona virus. Maar met Vin Diesel in de hoofdrol maakt de film misschien wel goede kans om mensen naar de bioscoop te lokken. Het budget is tenslotte ook niet iets waar Sony zich erg druk over hoeft te maken. De film kostte zo’n $42 miljoen, een fractie van de gemiddelde Marvel-film, en dat zal de film vast wel weten binnen te harken met Vin Diesel gezien zijn vorige successen.

Conclusie: Het lage budget is voelbaar in de film. Het verhaal en de actiescènes zijn vrij generiek, maar dat alles wel weer met Vin Diesel. Dat maakt het niet per se een film voor mij als comic liefhebber en iemand die wat meer diepgang zoekt in films, maar de fans van Vin Diesel krijgen precies wat zij willen.

• 6/10
    Bloodshot - 6/10