Recensie: Horizon Line (Mikael Marcimain)

Een rampenfilm met Allison Williams (Get Out) en Keith David (The Thing) in de cast zou toch wel wat moeten opleveren, zou je denken. De Zweed Mikael Marcimain levert met Horizon Line zijn derde film af (Call Girl, 2012, en Gentlemen, 2014, gingen Horizon Line voor), al zou je een half uur in de film denken dat je hier met een debuut te maken hebt. Ergens is dat ook zo want dit is Marcimains eerste film over de grenzen, maar Horizon Line is uiteindelijk op veel vlakken een zeer moeilijk te behappen film geworden.

Plot: Sara en haar ex Jackson zien elkaar na enige tijd terug wanneer ze uitgenodigd worden voor het huwelijk van hun beste vrienden op een tropisch eiland. Wanneer ze als enige passagiers aan boord gaan van een klein vliegtuig, krijgt de piloot plotseling een hartaanval en komen ze terecht in één van de grootste stormen ooit.

“Fly or die” prijkt er op de poster van Horizon Line. Een veelbelovende tagline en in principe had ondergetekende de Blu-ray schijf van The Searchers relatief snel in de speler gestopt. Een rampenfilm gaat er hier eigenlijk altijd wel in. Ik had er dus zin in. Allison Williams is een bekend gezicht sinds haar rol in Get Out. Keith David is een ander bekend gezicht en die kennen wij natuurlijk van de John Carpenter vehikels The Thing en They Live. Met acteertalent zit het dus wel goed, maar de twee bovengenoemde worden eigenlijk enkel omringd door acteurs van zeer twijfelachtig niveau, met Alexander Dreymon (American Horror Story) voorop. Helaas heeft hij ook een veel te grote rol. Dreymons personage eindigt namelijk samen met dat van Williams in het vliegtuig, het moment waarop Horizon Line ook volledig uit de bocht vliegt, pun intended.

De eerste helft van de film is om heel direct te zijn niet meer dan een soapvehikel. Relatiedrama’tjes moeten voor een bepaalde opbouw zorgen, maar wekken niets meer dan ergernis op. We zien een stel verwende ‘wereldmensen’ die naar een bruiloft moeten en eindeloos over ongedane zaken over het verleden lullen waar echt helemaal niemand interesse in heeft. Eenmaal in het vliegtuig en na een veel te kort optreden van David begeven we ons na een uur volop in de actie. Veel ongeloofwaardiger zul je ze niet zin in de nabije toekomst. We hebben het hier over hangen aan het vliegtuig midden in de lucht, het besturen van een vliegtuig zonder enige ervaring, rum die toevallig aan boord is als brandstof gebruiken en een hele hoop ‘net niet’ situaties waar MacGyver een puntje aan zou kunnen zuigen.

Bovenstaand is allemaal leuk en aardig in een actiefilm die zichzelf niet al te serieus neemt. Hier wordt alles zeer ernstig genomen en we moeten nog een gevoel van spanning eraan overhouden ook. Niet dus. De Deus Ex Machina oplossing aan het eind is de druppel. Horizon Line verdween heel snel weer uit mijn speler en zal daar never nooit meer in terechtkomen.

• 3/10
    Horizon Line - 3/10