Recensie: Host (Second Sight)

De mens weet zich over het algemeen altijd goed aan te passen en op een creatieve manier om te gaan met problemen. Tijdens alle corona-ellende heeft regisseur Rob Savage een film gemaakt waarbij de hoofdrolspelers met gemak anderhalve meter afstand van elkaar hebben gehouden. Hoe hij dat heeft gedaan lees je in deze recensie. Host is al eerder door ons besproken toen die op On Demand verscheen, maar nu verschijnt er een fysieke uitgave via Second Sight boordevol extra’s over hoe de makers op het idee zijn gekomen.

Plot: Wekelijks bellen zes vrienden elkaar tijdens de lockdown om op die manier toch contact met elkaar te houden. Organisator Haley (Haley Bishop) heeft voor deze sessie iets bijzonders bedacht. In plaats van een pubquiz heeft ze een medium gevonden die online een seance wil houden. Na enige twijfel gaan de vrienden akkoord, maar nemen het allemaal niet zo serieus. Als Jemma (Jemma Moore) een beetje de spot drijft met het medium gebeuren er vreemde dingen. Neemt iemand de vrienden in de maling of is er een boze geest binnengedrongen?

Actueler dan Host kunnen we het eigenlijk niet krijgen. Er wordt veel vanuit huis gewerkt, maar ook onderling contact vindt steeds meer online plaats via allerlei video chats, zoals Zoom en Teams. Debuterend regisseur Rob Savage laat zien dat je met deze beschikbare middelen mensen nog de stuipen op het lijf kan laten jagen. Hij doet dit ook letterlijk, want het idee van Host is ontstaan uit een ‘prank’ video waarin Savage zijn vrienden flink laat schrikken tijdens een online meeting.

Echt nieuw is het thema niet. Er zijn verschillende  found footage films, maar vanwege corona is Host nu erg actueel. In ieder geval meer dan het vinden van een oude videoband, zoals in The Blair Witch Project. Het gebruik van videobellen zien we ook vaker terug, zoals in Unfriended (2014) en het vervolg (Unfriended: Dark Web (2018). Alleen was het toen nog niet zo normaal als nu.

Second Sight brengt een Limited Edition Box Set uit van Host. De Blu-ray bevat behoorlijk wat extra’s, zoals een exclusief commentaar van regisseur Rob Savage en producer Douglas Cox. Ook voorziet de cast de film van commentaar. Naast verschillende interviews bevat de disc ook een uitgebreide Behind-the-Scenes en de originele ‘prank’ video die het fundament neerzette voor deze film. Er staan ook twee korte films van Rob Savage op, namelijk Dawn of the Deaf en Salt. Beide zijn de moeite waard om te kijken. Het team van Host houdt zelf ook een seance en dat is soms spannender dan je denkt. Een uitgebreide Q&A van het British Film Institute en een Evolution of Horror interview ronden de extra’s af. Het menu van de Blu-ray is helemaal in de stijl van een online meeting en een leuk extraatje.

De Limited Edition bevat daarnaast ook nog een speciale slipcase van Thomas Walker, een boekje met daarin het overzicht van het verhaal en een essay van Ella Kemp en Rich Johnson. Deze uitgave bevat ook nog 6 collectors cards en zelfs een 7e wanneer je de film direct via de online winkel van Second Sight bestelt.

Het idee en ontstaan van Host is misschien nog wel leuker dan de film zelf. Doe gewoon je lichten uit en met wat verbeelding lijkt het net of je met je eigen vrienden aan het videobellen bent en dát maakt de film misschien nog wel spannender. Host is vanaf 22 februari onder andere verkrijgbaar via Second Site.

• 5.5/10
    Host - 5.5/10
  • 7/10