Recensie: Archenemy (Adam Egypt Mortimer)

De grote superhelden studio’s, zoals Marvel en DC, wachten nog even met het uitbrengen van hun nieuwe releases. Eind vorig jaar probeerde DC nog wel Wonder Woman 1984 in de bioscopen te krijgen, maar Corona stak daar een stokje voor.  Gelukkig hebben we nog toegang tot de diverse streamingsdiensten, zoals Netflix, Amazon Prime en Disney+. Ieder platform heeft wel zijn eigen superheld(en). Gelukkig hebben we ook nog toegang tot fysieke media. The Searchers brengt nu Archenemy uit op Blu-ray en DVD, een film die handig inspeelt op het populaire superheldengenre.

Plot: Zwerver en dronkenlap Max Fist (Joe Manganiello) beweert dat hij een machtige superheld is uit een andere dimensie. De stad Chromium was het strijdveld tussen Max en zijn aartsvijand Cleo Ventrix (Amy Seimetz). Ze wil de stad vernietigen met de Void Machine, maar Max weet dit te voorkomen, alleen wordt hij getransporteerd naar onze werkelijkheid, waar zijn superkrachten geen uitwerking hebben.  Hij ontmoet Hamster (Skylan Brooks) die dolgraag de verhalen van Max wil vertellen op een sociaal nieuwsplatform. In ruil voor drank vertelt Max over zijn heldendaden. Niemand neemt de verhalen serieus, maar ze zijn wel vermakelijk. Ondertussen komt de zus van Hamster, Indigo (Zolee Griggs), in de problemen met een locale drugsdealer, The Manager (Glen Howerton). Als hij Hamster en Indigo met de dood bedreigt besluit Max zonder zijn superkrachten in actie te komen. Zit er in de heroïsche dronkenmansverhalen van Max dan toch een kern van waarheid?

Op de achterkant van Archenemy staat het schreeuwende citaat: “A gritty superhero movie that puts The Boys to shame”. Ik weet dat je dit soort uitspraken met een korrel zout moet nemen. Ik heb onlangs beide seizoenen van The Boys op Amazon Prime gezien en Archenemy komt hier absoluut niet bij in de buurt. Ik moet toegeven dat het concept van Archenemy origineel is, maar het komt niet lekker uit de verf. Dat ligt  niet aan hoofdrolspeler Joe Manganiello, die de rol van Max Fist goed neerzet. Je blijft je afvragen of hij nu gewoon een rare kwibus of een echte superheld is.

Er wordt weinig achtergrond gegeven aan de personages, behalve aan de broer en zus. The Manager, maar ook Cleo Ventrix zijn onzichtbaar. Het lijkt er op alsof regisseur Adam Egypt Mortimer op een gegeven moment niet meer wist waar hij met het verhaal heen moest gaan. De opbouw is goed en ook het gedeelte waarin Max als een soort Punisher de strijd aangaat met drugsdealers spreekt mij aan, maar het einde voelde een beetje geforceerd aan.

Om de andere dimensie vorm te geven maakt Mortimer gebruik van animatie. De overloop met de live-action beelden zijn mooi gedaan en ziet er op de Blu-ray ook strak uit. Helaas is de animatie zelf niet heel bijzonder. Dit is natuurlijk gedaan uit financieel oogpunt, omdat een onafhankelijke studio voor een film als Archenemy niet het budget heeft van een gemiddelde Marvel of DC film. Toch zijn er genoeg andere films die laten zien dat je ook zonder een al te groot budget een uitstekende superheldenfilm kan maken, zoals Defendor (2009) met Woody Harrelson als de simpele Arthur Poppington, die op zoek is naar zijn aartsvijand Captain Industry. Andere voorbeelden zijn de found footage Chronicle (2012) waarin horror met het superhelden thema wordt gecombineerd. Ook de film Super (2010) met Rainn Wilson als de superheld Crimson Bolt en Elliot Page als side-kick Libby is een echte aanrader.

Archenemy is een leuke wegkijker voor tussendoor, maar zal niet blijven hangen tussen het grote aanbod binnen dit genre. Regisseur Mortimer heeft overigens wel aangegeven dat hij bezig is met een Vortex Trilogy, die bestaat uit zijn vorige film, Daniel Isn’t Real. Naast Archenemy komt er nog een derde geplande film. Over de eerste film kan ik zelf nog niet oordelen, maar de derde film moet een soort crossover gaat worden.

Archenemy is inmiddels verschenen op Blu-ray en DVD, die verder geen extra’s bevat. Wij bedanken The Searchers voor het beschikbaar stellen van een exemplaar.

• 4.5/10
    Archenemy - 4.5/10