Recensie: Mad Max Anthology (Warner Bros)

De feestdagen liggen achter ons. We zijn klaar met het uitbuiken van de gourmet en oliebollen. De overzichtslijstjes zijn geplaatst en de goede voornemens zijn we alweer een beetje vergeten, net als deze ‘feestdagen set’ van Mad Max. Hoe komt het dat we deze box nog niet hebben besproken? Van alle boxsets die we de laatste tijd hebben gezien valt deze erg tegen. Dat ligt niet aan de films, want die blijven tijdloos. De Mad Max Anthology belooft op het gebied van extra’s van alles, maar helaas word je blij gemaakt met een dooie mus. In deze recensie nemen we kort de drie klassieke Mad Max films, maar ook Mad Max: Fury Road. Daarnaast nemen we een kijkje naar de extra’s, hoewel we hier heel snel mee klaar zijn.

Mad Max

In 1979 wist regisseur George Miller ons te verrassen met zijn troosteloze blik op de toekomst. We maken kennis met Max Rockatansky (Mel Gibson), een politie-agent, die de strijd aangaat met motorbendes en ander tuig. Bij een wilde achtervolging komt de crimineel Nightrider en zijn vriendin om het leven. Hiermee maakt Max vijanden met de gevaarlijke motorbende onder leiding van psychopathische Toecutter (Hugh Kaeys-Byrne). Max wil stoppen met het politiewerk en zich richten op zijn gezin, maar dan slaat de motorbende toe. Voor Max blijft er niets anders over dan wraak.

Mad Max 2: The Road Warrior

Na zijn eerste avontuur zwerft Max (Mel Gibson) door de uitgestrekte wildernis op zoek naar voedsel en benzine. In de woestenij ontdekt hij een raffinaderij, die wordt belaagd door een gevaarlijke motorbende onder leiding van de gewelddadige Humungus (Kjell Nillson). In ruil voor benzine wil Max de bewoners beschermen en helpen ontsnappen.

Mad Max Beyond Thunderdome

Max (Mel Gibson) raakt wederom in de problemen als hij in de wildernis wordt beroofd van zijn spullen. Hij weet gelukkig nog Bartertown te bereiken, dat wordt gerund door Aunt Entity (Tina Turner). In ruil voor nieuwe voorraden en een vervoer werkt Max zich verder in de nesten door te gaan vechten in de Thunderdome. Hij wordt belazerd door Aunt Entity en opnieuw achtergelaten in de woestijn. Uiteindelijk komt hij terecht in een oase met allemaal kinderen. Max keert terug naar Bartertown om met Aunt Entity af te rekenen.

Mad Mad: Fury Road

Het duurde maar liefst 30 jaar voordat George Miller ons opnieuw kennis liet maken met de post-apocalyptische wereld Max Rockatansky (Tom Hardy). Max zwerft nog steeds door de woestenij en kruist dit keer het pad van een gevaarlijke sekte onder leiding van de schurk Immortan Joe (Hugh Kaeys-Byrne). Samen met Imperator Furiosa (Charlize Theron) ontsnapt Max uit de handen van Joe. Als blijkt dan Furiosa ook de vijf bruiden van Joe heeft helpen ontsnappen zet de gestoorde leider alles op alles om zijn vrouwen terug te krijgen. Lees ook de volledige recensie van Mad Max: Fury Road op de site.

Mad Max was een favoriet van mij uit de videotheek. Het was ook de eerste kennismaking met de rauwe en harde actiefilm uit Australië. Van acteur Mel Gibson had ik nog nooit gehoord. Was dat nou dezelfde kerel uit de Lethal Weapon films? Na Mad Max Beyond Thunderdome heb ik jaren lang gehoopt op een vervolg met Mel Gibson. Helaas bleef deze wens uit, maar wat was ik blij met Mad Max: Fury Road in 2015. Ik ben hiervoor toch een paar keer naar de bioscoop voor geweest. Tom Hardy zet een uitstekende Mad neer, maar stiekem hoopte ik toch nog een beetje op Mel Gibson. Het optreden van acteur Hugh Kaeys-Byrne is wel weer erg goed. Zowel in Mad Max als Mad Max: Fury Road speelt hij de bad guy. De oude Mad Max films blijven goed. Het is ook een reeks die iedere keer een upgrade krijgt. Van koopvideo naar dvd en nu op blu-ray via deze boxset. Ik heb genoten van de films in High Definition. Ik had me ook echt verheugd op de extra’s van de oude films, zoals die beschreven staan op de verpakking.

De achterkant van de Mad Max Anthology belooft veel. In eerste instantie had ik een boxset verwacht, maar het is een (glimmende) kartonnen doosje met daarin twee blu-ray hoesjes. Een daarvan bevat de drie klassieke Mad Max films met Mel Gibson in de hoofdrol. De andere is de losse blu-ray met Mad Max: Fury Road met Tom Hardy. De beloofde Bonus DVD is nergens te bekennen. Hetzelfde geldt ook voor de extra’s die op de Mad Max en Mad Max 2: The Road Warrior zouden moeten staan. De schijfjes zijn, buiten de film, gewoon leeg en dat is jammer. Alleen Mad Max: Fury Road voldoet aan de opgegeven specificaties.

Blij met de films in High Definition, maar teleurgesteld in de extra’s. Ik weet niet wat de bedoeling is geweest van deze misleiding. Hopelijk zijn de avonturen van Mad Max nog niet afgelopen. Regisseur George Miller heeft aangegeven dat er nog vervolgen gaan komen op Mad Max: Fury Road. Hopelijk volgen de films elkaar wat sneller op dan in het verleden.

• 8/10
    Mad Max - 8/10
  • 9/10