Recensie: The Witches (Robert Zemeckis)

Wie van de generatie dertigers/veertigers kent The Witches uit 1990 niet? Geregisseerd door Nicolas Roeg (Don’t Look Now) en met Anjelica Huston in de hoofdrol als opperheks, joeg deze verfilming van Roals Dahls boek veel kinderen de stuipen op het lijf. Nu is er dan de onvermijdelijke remake. Zou het met Zemeckis, die toch achter klassiekers als de Back to the Future trilogie en Who Framed Roger Rabbit? zit, eens een keer meevallen?

Plot: Eind 1967. Een jonge weesjongen, Bruno genaamd, gaat bij zijn liefhebbende oma wonen in het plattelandsstadje Demopolis in Alabama. Nadat de jongen en zijn grootmoeder enkele ogenschijnlijk charmante, maar duivelse heksen ontmoeten, nemen ze hun toevlucht in een luxe hotel aan de kust. Helaas komen ze net op het moment dat de Opperheks haar handlangers undercover van over de hele wereld heeft laten komen om daar haar demonische plannen uit te voeren.

Op zich kon Roeg’s The Witches best een remake gebruiken. Hoewel de film veel memorabele scènes heeft, oogt het geheel toch wat goedkoop. Een beetje in de stijl van een film gemaakt voor de BBC. In principe is Zemeckis de ideale regisseur om The Witches nieuw leven in te blazen, al teert de man toch vooral op klassiekers van 30 jaar geleden en heeft hij al zeker een decennium niets noemenswaardigs gemaakt.

Het was onvermijdelijk dat er iets zou veranderen aan de setting. Wij bevinden ons ditmaal in de VS van de jaren 60. De protagonisten zijn een Afro-Amerikaanse jongen en zijn oma. De heksen hebben weinig verandering doorgemaakt met uitzondering van hun uiterlijk en dat is op zijn zachtst gezegd geen verbetering ten opzichte van het origineel. The Witches uit 1990 wordt niet voor niets genoemd als een van de engste kinderfilms uit de geschiedenis en dat heeft alles te maken met het voorkomen van de heksen.

Natuurlijk worden de heksen geholpen door CGI om hun uiterlijk angstaanjagend te maken en dat komt ze niet ten goede. Er wordt hier toch weer bewezen dat er niets boven praktische make-up effecten gaat. Verder doet Anne Hathaway erg haar best maar mist ze de screen presence van Huston. Het jongetje en de oma, gespeeld door Octavia Spencer, doen het prima, maar zijn niet meteen een verbetering op de originele acteurs.

En zo is The Witches de zoveelste remake die eigenlijk niets weet toe te voegen aan de originele film. Zemeckis heeft zijn magische touch al een tijdje niet meer en dit is de zoveelste bevestiging.

• 4.5/10
    The Witches - 4.5/10