Mary (Michael Goi) – Gary Oldman goes horror

Mary is een film die bij ons een beetje uit de lucht is komen vallen. De release hiervan is ons helemaal ontgaan. Best raar gezien het feit dat Gary Oldman de hoofdrol heeft. Ook raar omdat Michael Goi’s vorige film, het schokkende Megan is Missing, best op goede kritieken kon rekenen. Mary lijkt op papier meer een recht-toe-recht-aan horrorfilm over een gezin dat geteisterd wordt door een kwade entiteit. Op een schip.

Plot: David is kapitein en wil een beter leven voor zijn gezin. Op een veiling ziet hij een oude boot met de naam “Mary”. In een impulsieve bui koopt hij de boot. David en zijn gezin gaan varen en krijgen op zee te maken met vreemde en angstaanjagende gebeurtenissen.

Het verhaal lijkt op papier een uitgekauwd concept en is dat ook gewoon. Dat hoeft in het horrorgenre absoluut geen probleem te zijn. Goi is gelukkig een regisseur die hier en daar zijn stempel op de film weet te drukken. Geen enkele ‘scare’ of spannende scène gaat eigenlijk zoals je zou verwachten bij menig generieke spookfilm. De sfeer zit er goed in en is vooral heerlijk duister. Pluspunt is natuurlijk dat alle horror zich op één enkele setting plaatsvindt. Je zou al snel denken dat je erg beperkt bent op een schip, maar met een goede regisseur aan het roer valt hier juist veel uit te halen. Denk alleen al aan films als Knife in the Water of Dead Calm.

Mary mag niet in de voetsporen treden van Roma Polanski’s of Philip Noyce’s films, maar Goi doet een aardige poging om van Mary een net wat andere film te maken dan je zou verwachten. Het einde is wat afgeraffeld en het is een rare gewaarwording om Gary Oldman in een dergelijke ‘kleine’ genrefilm te zien maar Mary is horrorfilm die wat meer aandacht had verdiend.

De DVD: Hoe fijn Mary kan zijn, zo bar slecht is de presentatie. Dit komt niet ten goede van een film als deze die zich voornamelijk in het donker afspeelt. Er is een scène waarin een wit gezicht opdoemt uit het donker en door de lage kwaliteit van het beeld wordt deze scène om zeep geholpen. Eraserhead en Halloween hebben beide een dergelijke scène en die moet je op z’n minst in 1080p zien om mee te krijgen wat de regisseur voor elkaar wil krijgen. Helaas is er in Nederland geen Blu-ray van Mary uitgebracht en moeten we het doen met een ‘bare bones’ DVD. Dat is op zich geen excuus want er zijn zat DVD’s waar een film wel met zorg is behandeld. Denk aan menig Criterion DVD. De resolutie van de DVD van WW Entertainment is gewoonweg te laag en dat gaat helaas ten koste van de film.

• 7/10
    Mary - 7/10