Recensie: Oxygen (Alexandre Aja)

Toen mij gevraagd werd om de nieuwe Netflix film Oxygen te reviewen liep ik nu niet bepaald over van enthousiasme.  Ik loop niet echt warm voor het soort film dat zich voornamelijk op één locatie afspeelt. Toegegeven, ik heb er wel eens de tijd voor genomen en was dan ook niet teleurgesteld maar toch weerhoudt mij er iets als een film zich zo beperkt. En dat is dan ook de reden waarom ik een film als Buried nog nooit gezien heb, ondanks dat de reacties op die film toch best positief waren. En laten mensen Oxygen nu veel vergelijken met die film.  Het was ook alweer een tijdje geleden dat ik iets schreef voor It’s Only a Movie en het feit dat de film geregisseerd is door Alexandre Aja trok mij over streep. 

Dus begon ik met enige tegenzin, dat nog wel, aan deze Franstalige Netflix film. In eerste instantie kwam mijn vrees uit, we zien dat een vrouw ontwaakt in een futuristisch uitziende capsule. De capsule is een ‘state of the art’ medisch apparaat voorzien van een AI (a la Siri) maar waarom de vrouw zich hierin bevindt is niet duidelijk, ook niet voor haarzelf want ze is haar complete geheugen kwijt (een te vaak gebruikt plot device waar ik echt helemaal flauw van ben). Maar dat is niet haar grootste zorg, de reden waarom ze ontwaakte is nog zorgwekkender, haar zuurstof is namelijk met rap tempo aan het opraken. Dus wordt het een race tegen de klok om te ontsnappen uit de capsule waardoor ze ook gaandeweg ontdekt wie ze is en waarom ze in deze medische capsule zit. 

We zitten dus samen met deze vrouw in een kleine capsule waar de meeste dialoog tussen haar en de computer is, alleen afgewisseld door wat korte flashbacks. En ondanks dat ik de eerste 20 minuten nog verre van overtuigd was vergat ik geleidelijk aan mijn aanvankelijke weerzin. Er ontvouwt zich gaandeweg namelijk een interessant verhaal, waar we overigens niet op in kunnen gaan zonder spoilers weg te geven. Ook vergelijkingen met andere films laten we om deze reden achterwege!  

Het is niet alleen het verhaal dat hielp dat ik ondanks mijn tegenzin toch in de film werd meegenomen. Er wordt slechts van een hele kleine ruimte gebruik gemaakt, maar het camerawerk is opvallend mooi. Alle hoeken en bewegingen die gemaakt kunnen worden in deze beperking worden gebruikt. Maar ook het sound design draagt bij aan het gevoel dat je samen met de vrouw opgesloten zit en er wordt dan ook op een slimme manier gebruik gemaakt van de surround kanalen om dat gevoel te versterken. Tel daar de mooie soundtrack bij op en het sterke acteren van hoofdrolspeelster Melanie Laurent (Inglourious Basterds) en we hebben hier gewoon een van de betere Netflix films. Knap werk van Alexander Aja die een strakke science fiction thriller aflevert, terwijl hij nu niet bekend staat om zijn ingetogen werk.  

Waardering
  • 7.5/10
    Oxygen - 7.5/10

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.