Pledge Night (101 Films)

Pledge Night is al een tijdje uit, maar bij It’s Only a Movie willen we graag nog even stil staan bij de 101 Films release. Films die zich afspelen in of om studentenhuizen hebben altijd wel iets speciaals. Je studententijd moet iets onvergetelijks zijn, maar filmmakers geven hier vaak toch vaak een andere komische of dodelijke betekenis aan. Dit geldt ook voor de debuut film van regisseur Paul Ziller.

Plot: Tijdens ‘Hell Week’ moeten een groep nieuwe studenten verschillende plagerijen en vernederingen doorstaan om toegelaten tot het studentenhuis Phi Epsilon Nu. Het ontgroeningsritueel loopt helemaal uit de hand als per ongeluk de geest van Acid Sid ontwaakt. Twintig jaar geleden kwam de jonge Sid tijdens een ontgroening om het leven toen hij in een bak met zuur verdronk. Nu is hij terug en neemt hij wraak op de ouderejaars, maar ook hulpeloze ‘fratboys’ zijn niet veilig voor de mismaakte Sid.

Pledge Night is duidelijk geïnspireerd door de slashers uit de jaren 80, zoals Prom Night (1980), My Bloody Valentine (1981), The House on Sorority Row (1982) en Slaughter High (1986). Ondanks de kills en de gore is Pledge Night ook grappig en zie je dus ook overeenkomsten met de sexy comedy’s zoals bijvoorbeeld Porky’s (1981). De sporen van een onafhankelijke film zijn duidelijk zichtbaar. De productie rommelt aan alle kanten: goedkope special effects, houterig acteerwerk en het verhaal is ook niet bijster origineel. In de extra’s vertelt regisseur Paul Ziller dat de film is gemaakt met een budget van slechts $200.000 en in 12 dagen is opgenomen. Als je daar rekening mee houdt tijdens het kijken, dan is het toch knap hoe Pledge Night is gemaakt.

Regisseur Paul Ziller heeft een indrukwekkend cv opgebouwd van films en series. Vooral de actiefilm Back in Action (1994) met Roddy Piper en Billy Blanks valt op. Deze film is eveneens geproduceerd door Shapiro/Glickenhaus, die ook achter Pledge Night zaten. James Glickenhaus is natuurlijk bekend om The Exterminator (1980), een persoonlijk favoriet. Tegenwoordig regisseert hij voornamelijk tv-films. Van de acteurs uit de film hebben we na Pledge Night niet veel meer vernomen. De meest opvallende verschijning is misschien wel Joey Belladonna als de jonge Sid. Hij is de zanger van de thrash metal band Anthrax, die tevens de muziek uit de film verzorgden. Het is leuk om in de extra’s te zien dat er nog vol passie en trots wordt teruggekeken naar de film.

De Blu-ray: Aan het einde van de film en de extra’s is het logo van Vinegar Syndrome te zien. In 2019 verscheen de film al bij het Amerikaanse label. Dezelfde versie is nu verkrijgbaar via 101 Films in het Verenigd Koninkrijk. Voor een film als Pledge Night staan er behoorlijk wat extra’s op de Blu-ray. In ‘Hell Weeks’ blikt regisseur Paul Ziller terug op het maken van de film. Hetzelfde doet schrijver en producer Joyce Snyder in ‘Graduating To Horror’. Ook acteurs Robert Lentini en Arthur Lindquist blikken terug op hun rol in de film. Er is ook  een leuke ‘Locations featurette’ die de gebouwen laat zien waar de film is opgenomen. In deze feature wordt ook nog eens stilgestaan bij een aantal extreme en fatale ontgroeningen. Natuurlijk mogen de trailer en een omkeerbare cover met oud en nieuw artwork niet ontbreken. Pledge Night mag misschien geen topfilm zijn, maar dit soort extra’s geven het schijfje wel meerwaarde.

Pledge Night is echt zo’n film die je in de jaren 80/90 in de schappen van de videotheek zag staan en je nieuwsgierig maakte. Destijds was dit geen slechte film, maar nu kijk ik er met een dikke nostalgische knipoog naar. Ik waardeer dat 101 Films Pledge Night nog een kans geeft op hun label en een nieuw publiek (of oude fans) laat genieten van dit soort films, maar er zijn betere titels in de catalogus.

Pledge Night is inmiddels verkrijgbaar op Blu-ray en direct te bestellen via de 101 Films Store.

• 6/10
    Pledge Night - 6/10