Recensie: The Black Windmill (Don Siegel)

Ik ben fan van Sir Michael Caine, maar van The Black Windmill had ik nog nooit gehoord. Toch heb ik genoeg van zijn films gezien die in diezelfde periode zijn uitgebracht. Gelukkig brengt 101 Films regelmatig vergeten films uit en daar mag je The Black Windmill gerust onder rekenen.

Plot: Inlichtingenofficier, majoor Tarrant (Michael Caine) probeert een groep wapensmokkelaars te infiltreren. Op het eerste oog lijkt zijn missie succesvol tot zijn vrouw (Janet Suzman) een telefoontje krijgt van de geheimzinnige Drabble. Hij beweert dat hij hun zoon David heeft ontvoerd en eist £500.000 aan ongeslepen diamanten als losgeld. De relatie tussen Tarrant en zijn vrouw was al niet goed, maar wordt nu nog meer op de proef gesteld. Daarnaast wordt Tarrant zelf verdacht door zijn baas Cedric Harper (Donald Pleasence). Tarrant moet zijn onschuld bewijzen, maar er ook voor zorgen dat Drabble het losgeld krijgt als hij zijn zoon levend wil terugzien.

De legendarische regisseur Don Siegel had in 1971 een daverend succes met zijn Dirty Harry. Een geweldige rol van acteur Clint Eastwood, als de keiharde inspecteur Harry Callahan. Helaas had Siegel met The Black Windmill niet hetzelfde commerciële succes en daardoor is de film ook in de vergetelheid geraakt. Het is dus mooi dat 101 Films haar licht laat schijnen op deze lang verloren klassieker. De film is gebaseerd op het boek Seven Days to a Killing van Clive Egleton en heeft veel weg van een Bond film. Alleen zet de bekende Britse spion regelmatig de bloemetjes buiten. Caine is een echtgenoot en vader in een huwelijk, dat mede door zijn beroep, bergafwaarts gaat.

De film begint erg sterk met de ontvoering van de zoon van Tarrant. Het lijkt er op dat de ontvoerders nergens voor terug deinzen. De film bevat redelijk wat actie, dat efficient in beeld wordt gebracht door de ervaren Siegel. Aan het eind neemt de film een paar onlogische wendingen, zo verandert Tarrant’s vrouw plotseling van emotioneel wrak naar redder in nood. Verder speelt Donald Pleasance de neurotische baas van Caine, die eens een leuke verwijzing maakt naar collega spion James Bond. De gewetenloze antagonist wordt gespeeld door John Vernon. Voor The Black Windmill is veel gefilmd op echte locaties. Het laat een mooi beeld zien van Londen in de jaren 70.  De opnames in bussen, treinen en zelfs een hovercraft geven de film iets realistisch.

Voor een film die meer dan 40 jaar oud is, ziet het beeld er scherp uit. Ik zag wel soms wat vervaging onderin het beeld, maar dit is niet hinderlijk. De mono PCM-soundtrack klinkt helder en het schijfje bevat nog een aantal leuke extra’s. Acteur Joss Ackland heeft in de film een bijrol, maar is op 93-jarige leeftijd nog altijd te porren voor een interview. Hij is alleen wat moeilijk te verstaan. Verder geeft cameraman Ousama Rawi een interview over zijn samenwerking met Don Siegel. Natuurlijk mag de trailer en een omkeerbare hoes niet ontbreken.

Ondanks dat dit niet hun beste werk is, ben ik blij dat 101 Films de film onder de aandacht brengt van filmliefhebbers en verzamelaars. Het is altijd fijn om verrast te worden met een onbekende film. The Black Windmill nu verkrijgbaar op Blu-ray via 101 Films.

• 5/10
    The Black Windmill - 5/10
  • 6/10