Recensie: The Nightingale (Second Sight)

Wat had de Australische Jennifer Kent 7 jaar terug een enorme hit te pakken met The Babadook! Iedereen leek er mee weg te lopen en de film verscheen op zowat elk jaarlijstje van horror gerelateerde media. Ondergetekende bleek een zeldzame uitzondering. De film ging mij teveel richting drama, was voorspelbaar en dat joch… Zelden heb ik mij zó zitten ergeren aan een kind. Talent zag ik wel in The Babadook, maar een meesterwerk? Never. Nu is er dan een ‘nieuwe’ film van Kent. The Nightingale verscheen al in 2018 op festivals, maar is nu pas door Second Sight uitgegeven op Blu-ray.

Plot: Het is het jaar 1825. De jonge Ierse Clare is een veroordeelde vrouw in Tasmanië. Ze zweert wraak op een officier voor de gruwelijke misdaad die hij pleegde op haar familie waarbij hij Claires man en baby heeft vermoord. Tegen haar zin wordt zij vergezeld door de jager Billy, een Aboriginal. Billy heeft veel kennis van het Australische landschap. Maar ook Billy sleept een trauma mee uit zijn gewelddadige verleden.

Als een horrorfilm klinkt The Nightingale niet en dat is de film ook niet. Jennifer Kent heeft haar wilde haren gelukkig niet verloren en heeft haar tweede film alweer veelbesproken weten te maken. In een wraakfilm vallen genoeg horror-elementen te stoppen en als je het begrip ‘horror’ breed neemt dan valt er genoeg te ‘genieten’ voor de liefhebber van een beetje ‘shock value’. Na ongeveer een half uur krijgen we de reden te zien waarom het hoofdpersonage zint op wraak en die betreffende scène is niet mals. Op het niveau van het betere shockwerk als bijvoorbeeld de Franse Nouvelle Violence komt The Nightingale niet, maar het doet er wel een aardige poging toe.

Helaas weet kent (alweer) niet alle potentie die zij creëert te benutten, nét als in The Babadook. Clare zou vol met woede moeten zitten en dat is gewoonweg niet voelbaar genoeg om uiteindelijk echt met een bevredigend gevoel achter te blijven, wat een goede wraakfilm toch wel maakt. Er is zelfs ruimte voor een luchtige scène of twee met onze Aboriginal vriend. Onbegrijpelijke keuzes. Het wordt ook al snel duidelijk dat Kent de relatie tussen Billy en Clare vooropstelt en dat is gewoonweg niet te plaatsen na wat Clare is overkomen. Het voelt gemaakt, geforceerd en ongeloofwaardig aan.

The Nightingale heeft net als The Babadook een interessant uitgangspunt maar weet net als in haar debuutfilm de focus op verkeerde plekken te zetten en zo alle potentie te verspelen. Een wraakfilm hoor a la Death Sentence (2007) te zijn: rauw, hard en vooral meedogenloos. Met een goed begin en wat aardige scènes alleen red je het niet.

Special Features van de Second Sight Blu-ray

• She Will Not Be Silenced: een interview met Actrice Aisling Franciosi
  • Sometimes Trouble Finds You: een interview met Acteur Michael Sheasby