Recensie: Little Monsters (Abe Forsythe)

De grens tussen horror en humor is dun. Waar bloed vloeit, mag gelukkig ook gelachen worden. Splendid Film bracht vorig jaar de Australische komische zombiefilm Little Monsters uit. Het zombiegenre is uitermate geschikt voor de combinatie horror/humor. Regisseur Peter Jackson had dit in 1992 al in het snotje met Braindead, een heerlijk ‘gore’ feest met absurdistische humor. Met Zombieland en Zombieland: Double Tap gooit regisseur Ruben Fleischer ook hoge ogen. Ook Anne and the Apocalypse was een pareltje, maar er zitten ook draken van films tussen. Een goed voorbeeld hiervan is The Walking Dead spoof, The Walking Deceased (2015) van Scott Dow. Hier was niet doorheen te komen, maar gelukkig kunnen we Little Monsters onder de betere films in dit genre scharen.

Plot: Dave (Alexander England) ligt continu overhoop met zijn vriendin. Ze wil dat Dave zijn verantwoordelijkheid neemt in hun relatie en op zoek gaat naar werk. Sinds het uiteenvallen van zijn hardrock band verdient Dave de kost als straatmuzikant. Als het stel toch uit elkaar gaat trekt Dave in bij zijn zus Tess (Kat Stewart) en haar zoontje Felix (Diesel La Torraca). Hier verdrinkt hij zich in zelfmedelijden en brengt zijn dag blowend en gamend door. Als hij op een dag zijn jonge neefje naar school brengt, maakt hij kennis met de aantrekkelijke lerares Miss Caroline (Lupita Nyong’o). Dave ziet haar wel zitten en geeft zich op voor het schooluitje van zijn neefje om zo dichterbij Miss Caroline te zijn. Helaas zorgt een zombie-uitbraak er voor dat het schoolreisje naar het pretpark niet loopt zoals gepland.

Het verhaal van Little Monsters is uit het leven gegrepen, maar dan niet met zombies. Regisseur Abe Forsythe heeft, net als in de film, een zoon met voedselallergie. Hij vond het heel spannend om het mannetje voor het eerst naar het kinderdagverblijf te brengen en de zorg over te dragen aan iemand anders. Net als in de film heeft hij het getroffen met de peuterleidster. Tijdens een schoolreisje zag hij met eigen ogen hoe goed er voor zijn zoontje werd gezorgd, maar ook hoe de leidsters nog eens 25 andere kinderen in het gareel hield. Daar ontstond het idee en de basis voor Little Monsters, een eerbetoon aan de peuterleidsters.

Ook met zijn cast en crew heeft regisseur Abe Forsythe het getroffen. Actrice Lupita Nyongó (Black Panther, Us) is geknipt voor haar rol als peuterleidster. Met acteur Alexander England heeft Forsythe al eerder gewerkt in de tragikomische film Down Under, die zich afpeelt op de achtergrond van de rassenrellen in Sydney aan het Cronulla-strand in 2005. De chemie tussen de twee hoofdrolspelers is goed en soms ook verterend. Acteur Josh Gad is vooral bekend voor het lenen van zijn stem aan de sneeuwman Olaf in Frozen. In Little Monsters laat hij zich van een hele andere kant zien als “kindervriend” Teddy McGiggle, die eigenlijk een gruwelijke hekel heeft aan kinderen en eigenlijk alleen maar met de moeders van zijn publiek het bed wil induiken. Hij zorgt voor het zwarte randje om de humor in de film.

Little Monsters heeft die lekkere platte Australische humor, flink wat scheldkanonnades en ook behoorlijk wat gore. Daarnaast laat regisseur Forsythe zien dat zelfs een zombiefilm het hart op de juiste plaats kan hebben en weet hij soms ook te ontroeren. Mocht je nog geen genoeg hebben van de film dan staan er ook nog een aantal leuke extra’s op het schijfje, waaronder een aantal interviews met de hoofdrolspelers en een korte ‘behind the scenes’ die gemaakt is door de kinderen.

Ik verbaas me iedere keer weer dat er nog filmmakers zijn, die nog iets origineels weten toe te voegen aan het bestaande zombiegenre. Little Monsters is een van de leukste zombiefilm die ik in tijden heb gezien en ik ben blij dat Splendid Film die heeft uitgebracht op fysieke media. Het beeld en geluid van de DVD is goed, maar ik had juist van deze film ook graag een Blu-ray release willen zien in Nederland. Gelukkig is de film voor de High Definition liefhebbers onder ons, ook te koop in HD bij verschillende streamingsdiensten.

• 8/10
    Little Monsters - 8/10
  • 6.5/10