Recensie: Westworld – seizoen 4

Zeven jaar na de oorlog die het einde van seizoen drie vormde lijkt het erop dat de mensheid heeft gewonnen van A.I. Lijkt erop, want in de opening zien we The Man in Black die zich als een echte outlaw gedraagt. Maeve en Caleb worden ruw terug in de strijd getrokken en Bernard keert terug uit de Sublime met nieuwe krachten. Uiteraard is er iemand die twijfelt aan de realiteit en blijkt al snel dat niets is wat het lijkt. Stevent de mensheid dan toch af op vergetelheid?

Na het uitmuntende eerste seizoen, welk wat mij betreft de boeken in kan als een van de beste eerste seizoenen ooit, volgde een iets minder tweede seizoen en een derde seizoen dat volledig de kluts kwijt was. In dit vierde seizoen proberen de schrijvers nog iets te redden en weten dat ook redelijk te doen door terug te keren naar de basis, voor zover dat nog mogelijk is. Het laat de deur op een klein kiertje voor een laatste seizoen, echter is al bekend dat er geen vijfde komt waardoor dit vierde  het geheel afrondt. Daar is op zich niets mis mee, al is het de laatste twee seizoenen meer The Matrix dan Westworld geworden.

De acteerprestaties zijn een verzachtende factor, want iedereen speelt zijn rol(len) zeer sterk. Waar de serie meer tegen aanloopt is het verlies van zijn eigen identiteit en het naar een generiek sci-fi robot verhaal is gegaan. Ook is de dreiging niet echt voelbaar door het constante herintreden van personages die eerder zijn ‘gestorven’. Toch zal het laatste seizoen voor de echte fan, die zich volledig kan vinden in de boodschap die de serie brengt, een mooi afgerond verhaal vormen.

De serie komt op drie 4k schijven en bevat ook drie BD schijven met elk de 8 afleveringen van rond een uur. De keepcase komt in een stevig kartonnen sleeve met een glanzende finish. De aspect ratio is net als in voorgaande uitgaven 1.78:1 met af en toe 2.39:1 voor dramatisch effect. De beelden zijn voornamelijk digitaal en ontzettend strak. Met heldere buitentaferelen terwijl de scènes binnen meer aards gekleurd zijn. De wit- en zwartwaarden zijn erg goed, met heel af en toe minimale artefacten. De HDR is er eentje om als standaard te gebruiken, de kleuren spatten echt van je beeldscherm af.

De soundtrack is wederom Dolby Atmos True HD en kan ik aanraden om te gebruiken als je je setup wil showen. Als deze goed staat afgesteld kan het niet anders dan jaloerse blikken opleveren, behalve misschien van de buren. Je wordt volledig opgeslokt door het geluid en waant je in buitenscènes echt in de stad. De locaties worden optimaal gebruikt en de bas is aanwezig maar nooit te. Er zitten scènes in die ik standaard zou gebruiken om geluidsinstallaties te testen.

Qua extra’s  hebben we de volgende featurettes:

• Westworld on the Road
  • Westworld: An Exploration of Humanity
  • Westworld’s Temperance: A Set Tour
  • Creating Westworld’s Reality Episodes 1-8

Het is jammer om te zien dat Westworld het zeer hoge niveau van het eerste seizoen niet heeft weten vast te houden. Het eindigt zeker niet slecht, maar had zich boven de middelmatigheid uit kunnen houden met een beter derde seizoen en iets meer diepgang tegen het einde. Wel is het audiovisueel fantastisch. De echte Westworld fan zal deze toch wel aanschaffen. Voor de rest, als je geen Dolby Atmos setup hebt, is een keertje huren misschien voldoende.

• 6/10
    Westworld - seizoen 4 - 6/10
6/10

Het is jammer om te zien dat Westworld het zeer hoge niveau van het eerste seizoen niet heeft weten vast te houden. Het eindigt zeker niet slecht, maar had zich boven de middelmatigheid uit kunnen houden met een beter derde seizoen en iets meer diepgang tegen het einde. Wel is het audiovisueel fantastisch.