The Babadook (Second Sight) – Een verdiende upgrade

Een van de betere horrorfilms die deze eeuw het levenslicht zag is The Babadook. Second Sight heeft het op zich genomen om de film uit te brengen op een 4k UHD disc, in een flinke slipcase met een 150 pagina’s tellend hardcover boek en zes artcards. De disc zelf heeft nog flink wat extra’s en Second Sight kennende is er heel wat liefde in de uitgave gestoken.

Plot: In een nachtmerrie zien we hoe Amelia (Essie Davis) met grote spoed naar het ziekenhuis wordt gebracht voor haar bevalling. Tijdens de rit naar het ziekenhuis raakte ze betrokken bij een ongeluk dat haar echtgenoot het leven koste. Zes jaar later heeft ze de grootste moeite haar zoontje Sam (Noah Wiseman) onder controle te houden.  Hij is erg moeilijk in de omgang, maakt thuis wapens om zichzelf en zijn moeder te beschermen en heeft veel problemen op school.  Buiten dat heeft Amelia het verlies van haar man nooit echt kunnen verwerken dus erg vrolijk gaat het er niet aan toe thuis. Sam heeft last van nachtmerries over een monster. Als Amelia Sam een verhaaltje wil voorlezen voor het slapengaan vindt ze een boek op zijn plank dat ze nog niet kent. Sam is  er van overtuigd dat de “Babadook” het monster uit zijn dromen is. Vanaf dat moment ziet Amelia flarden van het monster en gaat ze geloven dat Sam best eens gelijk kan hebben.

The Babadook is eng. De cinematografie, het acteerwerk en het geluid maken een sfeer die zo sterk is dat je volledig mee gaat leven met het gezin. Hier geen jump scares of emmers vol bloed en afgerukte ledematen, enkel een spanning en symboliek die je aan alles laten twijfelen. De film gaat waarschijnlijk meer over verlies en rouw dan over monsters en dat is wat The Babadook waarschijnlijk zo eng maakt.  Jennifer Kent laat haar strakke regie iets los aan het eind, maar dat doet geen afbreuk aan haar zorgvuldig opgebouwde film. The Babadook is een van de betere horrorfilms van de nog jonge eeuw.

Second Sight Blu-ray: Aan de uitgave is een hoop aandacht besteed. Kent heeft ervoor gekozen het kleurenpallet erg somber te houden met veel zwart, bruin en blauwtinten. Een logische keuze die de film herkenbaar houdt, maar ook erg creepy. De HDR10 zorgt er wel voor dat alles perfect te zien is, hoe donker de scène ook is. Ook de sets zien er indrukwekkend uit en je kan zien dat er veel tijd en moeite in het huis van Amelia en Sam is gestoken.

De soundtrack is ontzettend belangrijk in de film en wordt bijna een personage op zich. Toch gebruikt de film ook dit niet voor goedkope schrikeffecten en zijn de enge geluiden vol maar nergens schel of te hard waardoor de dialogen ten alle tijden perfect verstaanbaar zijn. Een perfect voorbeeld voor een horror soundtrack die werkt.

Qua extra’s hebben we een audiocommentaar van Alexandra Heller-Nicholas en Josh Nelson, interviews met zo ongeveer iedereen die aan de film heeft meegewerkt en een Making Of. Maar ook de korte film Monster, waarop de Babadook gebaseerd is, een stuntscène geanalyseerd en twee korte featurettes over het creëren van het huis en het boek dat Amelia voorleest aan Sam.

Kortom,  Second Sight brengt een must have uit op 4k en waarschijnlijk de definitieve versie van een horrorfilm die in geen enkele collectie zou misstaan.

Vanaf 26 juni te koop.

• 9/10