Recensie: Alligator/Alligator II: The Mutation (101 Films)

Alligator was echt zo’n jaren 80 culthit die al tijden schreeuwde om een beetje knappe release. De dvd’s die er van de film waren hadden stuk voor stuk de verkeerde aspect ratio, 4:3 in plaats van 16:9, terwijl Alligator een knap geschoten film is die een betere uitgave verdient. Een paar jaar geleden was daar dan eindelijk de ultieme release van Alligator, uitgebracht door Scream Factory, die er geen doekjes omheen wond en de film meteen in prachtig 4k uitbracht. 101 Films komt nu met dezelfde print maar heeft als bonus nieuw, schitterend artwork, en het vervolg: Alligator II: The Mutation, op Blu-ray.

Alligator (1980)

Plot: Een baby alligator wordt door de wc getrokken. In de riolering leeft hij van laboratorium dieren, die een hormonenbehandeling hebben gehad. Hierdoor groeit hij uit tot een verschrikkelijk monster dat dood en verderf zaait in een stad.

Lewis Teague is een regisseur die we kennen van films als Cujo (1983) en Jewel of the Nile (1985). Geen misselijke regisseur dus, al wordt door een grote groep ‘horrorfans’ Alligator als “flop” of “b-film” beschouwd. Dat laatste klopt 100%, Alligator is namelijk een eerbetoon aan de oude ‘low budget creature feature’ van de jaren 50, met een scherpe ’tongue in cheek’ gehalte. De humor zit hem in kleine zaken zoals de hilarische scène van een feest dat wordt verstoord door de alligator. Ondanks het lage budget is de film zeer knap geschoten en zijn de special effects creatief en is de alligator indrukwekkend. Een knappe prestatie.

Dat de film eindelijk een goede release heeft en eigenlijk dus nu pas echt goed bekeken kan worden doet de film goed. De groezelige dvd waarin de donkere scènes zo donker waren dat je amper wat zag is eindelijk verleden tijd en hopelijk doet iedereen de film eer aan om deze versie op te pikken of die van Scream Factory om de film op de juiste manier te kunnen beoordelen.

Alligator II: The Mutation (1991)

Plot: Op een dag duikt er een enorme alligator op in een klein stadje. Niemand weet hoe het komt, totdat de sheriff ontdekt dat de riolen van het stadje verbonden zijn met een meer waar volgens de legende een monster zou huizen.

Alligator II kwam welgeteld 11 jaar na het origineel uit. Wat men bezielde om na meer dan een decennium met een vervolg te komen zullen we wellicht nooit helemaal begrijpen, helemaal niet gezien het feit dat dit vervolg eigenlijk precies hetzelfde doet als het origineel. Het concept is zo goed als een kopie, de protagonist doet te erg zijn best om op te vallen en ook hier krijgt komedie een plek, al is het nergens zo briljant als in Alligator. Alligator II is toch vermakelijke kost, vooral dankzij de leuke rol van Richard Lynch en bijrolletjes van o.a. Kane ‘Jason Voorhees’ Hodder.

Deze set van 101 Films krijgt van mij de voorkeur boven de release van Scream Factory vanwege de leukere art design en de toch wel nodige toevoeging van de sequel. Voor een ‘completionist’ zoals ondergetekende toch wel een dingetje.

• 9/10
    Alligator - 9/10
  • 6.5/10